I den andre filmen under Pols internasjonale kommunikasjonsplattform for Redd Barna, «Save the Imagination», følger vi en bror og en søster som er vitne til et angrep på et lokalt marked. Etter å ha overlevd eksplosjonen gjemmer de seg i et skur, og søsteren tar broren sin med på en reise som understreker fantasiens kraft.
Barn i konfliktområder forteller om hvordan lyden av skudd og eksplosjoner i fantasien blir byttet ut med regnvær og torden. Om hvordan kampflyene som suser over hustakene blir til passasjerfly som er kommet for å ta dem med på ferie. Og om hvordan historiene i fantasien får den lykkelige slutten de fortjener.
Fantasi og forestillingsevne er ikke kun en flukt fra virkeligheten for barn når krisen inntreffer, men også et av de tydeligste tegnene på at det er liv i håpet om en bedre, tryggere fremtid.
Filmen er, som «Save the Survivors», basert på ekte historier. Til forskjell fra barn som vokser opp i trygge omgivelser, drømmer barn i utsatte områder ofte om hjerteskjærende enkle ting som gress under føttene, rene klær til tørk i bestemors hage og ro til å bare være barn. Psykisk førstehjelp og å skape trygge rom for rehabilitering er et kritisk, men underkommunisert aspekt ved Redd Barnas arbeid for og med barn som har opplevd ting ingen barn skal oppleve.
Ohlogy har i samarbeid med Frida Ånnevik og Andreas Løwe produsert og spilt inn en ny versjon av sangen «Pure Imagination», som er laget av Anthony Newley og Leslie Bricusse, og først gjort kjent av Gene Wilder i filmen «Charlie og sjokoladefabrikken» fra 1971.
Involverte byråer
Shirin Marlene Pakzamir
Prosjektleder
Benjamin Rodgers
Designer
Bacon XO VFX
Goran Obad
Executive Producer
Jenny Aubert
Music Supervision
Andre involverte
Carla Luffe
Klipp
Ola Jakob Nestande
VFX
Eli Mari Sandal
Post
Frida Ånnevik
Artist
Éli Souaïby, Clandestino Film Libanon
Line Producer
Linda Sinac
Brand Marketing & Communications Director, Save the Children Netherlands
Sarah Clifton
Fundraising, Marketing & Partnerships Director, Save the Children Netherlands
Ingrid Svendsen
Fundraising & Marketing Director, Save the Children Norway
Klaus Damlien
Head of Marketing & Digital, Save the Children Norway
Shireen Makarem
Advocacy & Campaigns Manager, Save the Children Lebanon
Baraa Shkeir
Documentation & Information Management Officer, Save the Children Lebanon