Farmasiet med ny innsats for å få menn til å smøre seg

Farmasiet er ute med en ny runde #smørdegmann. Denne gangen er det grillsjefen som «grilles». Anorak NoA står bak den nye kampanjen.  

Grillemannen

Sommeren 2022 lanserte Farmasiet en egen smørebod for menn. Under budskapet #smørdegmann ønsket nettapoteket å få norske menn til å endre solkremvaner og forstå viktigheten av å smøre seg. 

Til årets kampanje er strand byttet ut med hage, og det er grillsjefen som er i fokus. Reklamebyrået Anorak NoA står bak kampanjen, og har også produsert filmene. 

– Bakgrunnen for årets kampanje er at menns kjærlighet til grilling og slappe smørevaner er en dårlig kombo. For grilling tar faktisk en god stund, og det er fort gjort å glemme å smøre seg når man «bare» skal en tur ut på verandaen. Så i år ble det grillkampanje, med en liten tvist, sier kreativt team Lars Holthe og Peter Power.  

Kampanjen består blant annet av film til TV og online video. Det er laget egne uttak til TikTok, print, spesialbygde grillforklær til influencere og kunnskapsbyggende redaksjonelt innhold «forkledd» som grilltips.

For teamet i Anorak NoA og Farmasiet handler det om å møte målgruppen på deres premisser. De har tenkt mye på hvilke mediekanaler vi kan benytte oss av for å få frem budskapet. Både budskap, kanaler, formater og vinklinger er valgt for å treffe rett i hjertet på målgruppen, og bryter dermed med den tradisjonelle markedsføringen av solkrem som tradisjonelt sett blir rettet mot kvinner.

En av kampanjens mer utradisjonelle mediekanaler, er bokstavelig talt designet for å treffe målgruppen i øyeblikket hvor solkremen bør huskes på. 

– Idéprosessen handler ikke bare om å finne ut hvordan vi skal si ting, men også om hvor vi skal si det. Sånn sett synes vi det passet riktig så bra å putte budskapet vårt på det som faktisk skal på grillen: Nemlig biffen. At vi har fått med Oslos beste slakter, Strøm Larsen, på laget er vi veldig fornøyd med. Vi krysser fingra for en solbrentfri grillsesong, avslutter kreativt team i Anorak NoA. 

Se film, stemningsfilm fra Strøm Larsen og TikTok er under. Les redaksjonelt innhold her, her og her.