Fjordland-stunt på trikken

MediaCom og Molte serverer nytt mellommåltid fra Fjordland via sosiale medier.

71899 e979e original

Da Fjordland skulle lansere sitt nye mellommåltid, Havrelunsj, var det viktig å få folk til å teste ut det nye produktet. I samarbeid med MediaCom bestemte de seg derfor for å gjennomføre en litt annerledes samplingaktivitet, tett knyttet opp mot sosiale medier.

– Vi ønsket å filme reaksjonene til folk på farten i det de fikk servert et velsmakende mellommåltid akkompagnert av en småklein og teatralsk havresang, sier innholdsrådgiver i MediaCom, Olav Flatøy. Heldigvis var folk veldig positive til å bli medvirke i det som til sammen blir tre Facebook-filmer.

Med seg på laget fikk de produksjonsselskapet Molte, som bidro sterkt i å løse de kreative og logistikkmessige utfordringene som aktiviteten innebar.

– Å filme folk som blir overrasket av et slikt stunt, kan se enkelt ut, men krever ofte god planlegging, så vi har brukt en del tid på forarbeidet, sier produsent Johanne Lund i Molte.

– Det var viktig at det var ekte reaksjoner, så å bruke skuespillere var ikke et alternativ for denne produksjonen. Dermed var det bare å krysse fingrene for at folk ville synes det var stas å bli overrasket av et syngende havrestrå og en smaksprøve av nyheten Havrelunsj. Heldigvis ble det god stemning hver gang vi slapp havrestrået løs, og før vi hadde rukket å klippe sammen første filmen var det andre passasjerer som hadde filmet selv og publisert happeningen i sosiale medier.

Kategorisjef i Fjordland, Elise Naper Andersen, sier de aldri var i tvil da ideen ble presentert for dem.

— Et spiseklart mellommåltid som Havrelunsj er, nytes ofte når du er på farten på vei fra A til B. Vi falt derfor for ideen om at folk skulle få prøve produktet på steder det er ment for å nytes. Vi er veldig fornøyd med gjennomføringen og folks reaksjoner så langt. Så får vi bare håpe at folk strømmer til butikken for å kjøpe mer Havrelunsj, sier Naper Andersen.