Flåm har i løpet av de siste 20 årene utviklet seg til et av verdens mest populære turistmål.
I 2019 var det langt over en million turister som besøkte Flåm, fra mer enn 170 forskjellige land. De bidro til en reiselivsomsetning i Aurland kommune på nærmere 1 milliard kroner. 90 % av de besøkende kom fra eksportmarkedene med Asia, USA og europeiske land som Spania, Storbritannia og Tyskland som de største.
Nå satser Flåm ytterligere og vil ta posisjonen som en sterk internasjonal reiselivsaktør gjennom merkevaren Norway's best. I tillegg til Flåm, vil Aurland, Myrkdalen, Geiranger, Lysefjorden, Hardanger, Hjørundfjorden, Lofoten og Narvik være en del av Norway’s best fra starten. Ytterligere reisemål og reiselivsprodukter vil bli inkludert i månedene og årene framover. Norway’s best skal bli en ledende merkevare i det internasjonale reiselivsmarkedet, kjent for sin sterke produktportefølje av spektakulære naturbaserte opplevelser. Økt internasjonal distribusjonskraft og en tydeligere nasjonal posisjon skal gi økt trafikk til alle de utvalgte reisemålene.
– Visjonen – The world travelers first choice for spectacular experiences – skal nås gjennom å utvikle og selge bærekraftige naturopplevelser i verdensklasse, sier Even Fusdahl Hulleberg, Head of Marketing i Norway's best.
– Vi ser et kjempepotensial i norsk reiselivsbransje, men også et stort behov for profesjonalisering og bærekraftig organisering. En satsing som inkluderer kvalitetsreisemål og -produkter over hele Norge er et naturlig neste skritt for oss, sier Solrun Hjelleflat, administrerende direktør i Norway's best.
– Flåm er nå et av Norges mest populære reisemål for internasjonale turister, og er blitt en kommersiell suksess som styrkes ytterligere gjennom etableringen av merkevaren Norway’s best. Suksessen i Flåm er et resultat av helhetstenkning, helårsdrift, lokalt samarbeid og profesjonell distribusjon og logistikk, erfaringer som andre kvalitetsreisemål i Norge nå vil nyte godt av, sier Hjelleflat.
Merkevare og identitet tuftet på det ekte og rotnorske, men samtidig fremadstormende og moderne.
Uniform vant oppdraget med å utvikle merkevaren og visuell identitet til Norway's best. Identiteten skal inspirere reisende og gi økt reiselyst. Samtidig skal merkevaren legge til rette for å bringe produkter og spennende opplevelser ut i det internasjonale markedet.
Vi må formidle det dramatiske og tørre å rendyrke det beste Norge har å by på. Helt sentralt står naturens egne kontraster som skaper det spektakulære i det beste av Norge.
– Den visuelle identiteten gir retningslinjer for dramaturgi, ikke bare dokumentasjon, vi skal formidle opplevelser som gir gåsehud, forteller Jan-Otto Jacobsen, strategisk rådgiver i Uniform.
Norway's best lover sine kunder spennende opplevelser i vakker, dramatisk norsk natur, og dette gjenspeiles i den visuelle identiteten. Formspråket har hentet elementer fra det ekte og rotnorske, runer, kontraster og linjer i naturen og er samtidig enkelt, fremadstormende og moderne.
Logoen er tydelig og posisjonerende både på trykte og digitale flater. Navnet trigger et ønske om å finne ut, bli fortalt, utforske, hva som er Norway’s best. Slik vi leter etter de beste opplevelsene enten det gjelder den beste frokosten, dusjen, utsikten eller maten.
– Det har vært viktig for oss å utvikle en visuell identitet som er dynamisk, som gir rom for interaksjon, spesielt i digitale kanaler, sier Hege Mykkeltveit, lead designer i Uniform. – Logoen er stemmen, den kombinerer referanser til det rotnorske, naturens egne linjer og kontraster, og det enkle, fremadstormende og moderne.
Uniform har utviklet strategisk fundament, grafisk profil, designmanual og kommunikasjons-konsept.
Involverte byråer
Frøydis Hanssen-Bauer
Designer
Nilske Passmann
Prosjektleder
Involverte
Rita Mostrøm Larsen
Strategisk rådgiver
Mads Øvergaard
Designer
Line Moen
Tjenestedesigner
Finn Burrows
Fotograf
Sverre Hjørnevik
Fotograf
Even Fusdahl Hulleberg
Head of Marketing, Norway’s best
Jan Tore Grønlund
Prosjektleder, Norway’s best
Øyvind Holsen
Salgs- og markedsdirektør, Norway’s best