foodora ber hetsere og hatere ta seg en bolle!

I det nye konseptet har Fuel Reklamebyrå og foodora samarbeidet for at hurtighandelselskapet med de rosa budene skal kunne bruke sin posisjon til å stå opp mot urett.

Foodora

I kjølvannet av masseskytingen i Oslo, har det blitt skrevet en rekke hatkommentarer på nett rettet mot skeives rettigheter.

– Det er ingen som fortjener å lese hatefulle kommentarer om kjærlighet. Dette godtar vi ikke og vi mener at disse menneskene som ytrer seg hatefullt på nettet må ta seg – ja, faktisk en bolle! – og roe seg ned sier Marthe Cathinka Bugge og Charlotte Blomsterpotte Nicolaysen, kreatørteamet i Fuel.

Fuel reklamebyrå kom syklende til foodora og hadde en rykende fersk-idé som passet perfekt til foodoras «tilbake til hverdagen-kampanje» og fremoverlente kommunikasjonsstrategi.

– Vi har lett etter en mulighet til å bruke stemmen vår til noe konstruktivt, til å stå opp for verdier som er viktige for oss. Så skal vi gjøre det på vår måte: Med tydelighet, kjærlighet og selvsagt mat levert på døra, sier kommunikasjonssjef i foodora, Mads Dokka Blybakken.

Kampanjen startet med at vi på få dager samlet inn de verste kommentarene vi fant på nettet, søkte opp navn, adresse og ikke minst satt frem rykende ferske boller klar for levering. Vi sendte ut syklister og leverte boller på døra til nettrollene sammen med hatkommentaren deres og en hilsen: «Vi så kommentaren din og tenkte at du kunne trengt å ta deg en bolle! Med kjærlighet – foodora», og alt ble selvfølgelig dokumentert, forteller teamet.

«Ta deg en bolle!»-kampanjen vil bli hektet på aktualiteter i nyhetsbildet, så dette er neppe det siste du ser.

Involverte byråer

Fuel logo RGB 160321
Fuel Reklamebyrå
M

Marthe Cathinka Bugge

Art Director

T

Tom André Seljeseth

Filmfotograf og klipp

N

Nina Klose

Grafisk design

Involverte

M

Mads Dokka Blybakken

kommunikasjonssjef i Foodora

C

Cecilie Øverland

Content Specialist i Foodora

A

Andreas Sylte

Content & Design Specialist i Foodora