Forbilder er tema for årets #huninvesterer-satsing

Rollemodeller er i fokus i den femte #huninvesterer-kampanjen fra TRY og DNB. Som tidligere er kapitalgapet mellom kvinner og menn underliggende tema.

Dnb hi23 kf hovedbilde artikel

Dette er femte gangen #huninvesterer-kampanjen rulles ut. Tidligere har temaene vært blant annet investering, pensjon og gründerskap, men alltid med kapitalgapet mellom kvinner og menn, som underliggende tema. Dette er også hovedbudskapet i år, men der behovet for å få flere kvinnelige rollemodeller, løftes opp.

#huninvesterer handler om å gjøre flere bevisst på kapitalgapet, inspirere flere kvinner til å engasjere seg i økonomi, samt bygge kompetanse, gi verktøy og skape møteplasser. Med parolen: «Vi kan ikke styre verden, hvis vi ikke eier den».

– Under #huninvesterer-satsingen har vi lenge samlet forskning knyttet til barrierer for likestilling innen gründerskap, ledelse, eierskap og investering. Innsikten viser blant annet at likestillingen hemmes av mangel på kvinnelige forbilder. Derfor handler årets kampanje om forbilder, for å bevisstgjøre, motivere og gi økt økonomisk kompetanse og erfaring, så vi kan skape endring som strekker seg til neste generasjon, sier Aina Lemoen Lunde, divisjonsdirektør for Konsern Merkevare, Marked og Salg i DNB.

Se filmen her.

Nye toner fra SIA

– Etter at Beyonce lot oss fjerne ordet «girls» i vår første #huninvesterer-kampanje, for å sette fokuset på hvem som virkelig styrer og eier verden, har vi hatt ikoniske, kvinnelige sangere som en del av satsingen. Her finner vi blant andre Gwen Stefani, Robyn og Sigrid. Derfor var det også stor glede når nr. 1 på ønskelisten vår, Sia, lot oss bruke «Unstoppable» for å tonesette den ukuelige holdningen til jentene i filmen, sier Lemoen Lunde.

Dnb hi23 kf slide1 1
Dnb hi23 kf slide1 2
Dnb hi23 kf slide1 3
Dnb hi23 kf slide1 4

– Det har vært viktig for oss at årets #huninvesterer fortsetter å kommunisere kapitalgapet, som er grunnmuren vår, samtidig som vi begynner å se på årsaker på hvorfor det er slik. Først når vi forstår årsakene, kan vi begynne å påvirke til endring, sier Erik Krogh, seksjonsleder i Konsern Merkevare, Marked og Salg i DNB.

– Vi er utrolig stolt over årets #huninvesterer. Her ligger det mye viktig arbeid bak fra mange mennesker. Den nye innsikten som er jobbet ut knyttet til rollemodeller bidrar til å sette et nytt viktig fokus på hvordan vi og alle kan fortsette arbeidet med å utjevne den økonomiske skjevheten og bidra til å tette kapitalgapet, avslutter Krogh.

Dnb hi23 kf slide2 1
Dnb hi23 kf slide2 2
Dnb hi23 kf slide2 3
Dnb hi23 kf slide2 4
Dnb hi23 kf slide2 5

Hva er nytt i år

  • Ny landsdekkende kampanje (premiere denne helgen) med fokus på rollemodeller, tonesatt av Sia.
  • Vi har fylt på faktabanken der vi samler innsikt som viser kapitalgapet og ulike barrierer for likestilling, enten det gjelder ledelse, gründerskap, eierskap, sparing, investering eller økonomi generelt.
  • #huninvesterer-akademiet med modulbasert læring for økt økonomisk kompetanse.
  • Ny landsdekkende turné, den mest omfattende siden lanseringen.

Fakta om kapitalgapet

Vi kan ikke styre verden uten å eie den. Og Norge eies i hvert fall ikke av kvinner.

Vi lever i ett av verdens mest likestilte land, men fremdeles:

  • eier menn 1335 milliarder mer i bruttoformue enn kvinner
  • 8 av 10 gründere er menn
  • 82 % av bedriftsledere er menn

Det er imidlertid håp. Fra lanseringen i 2019 har vi hatt en fantastisk vekst, sammenlignet med perioden før.

  • 14 % flere kvinnelige gründere (kilde: SSB)
  • 275 % flere nye kvinnelige fondseiere (kilde: DNB)
  • 161 % flere kvinnelige aksjeeiere (kilde: AksjeNorge).

Men vi er ikke ferdige, for kapitalgapet er enormt.

Involverte byråer

BR-F Filmproduksjon
N

Nicolina Knapp

Regissør

A

Arvid Kornstrand

DOP

A

Anisa Dzindo

Produsent

K

Kim Jansson

Linjeprodusent

N

Nils Andersson

Klipp

E

Edvin Kihlstedt

Regiassistent

A

Antonia Steyn

Stillsfotograf

TRY Film Filmproduksjon
B

Benedicte Hole

Produksjonsleder

A

Aleksander Hauge

Klipp

K

Klas Appelgren

Grafikk / ferdigstilling

N

Nils Johan Greve Lem

Digital kreatør

O

Ole-Jakob Steen-Hansen

Digital kreatør

TRY Opt Mediebyrå
S

Sander Landmark

Digital rådgiver

Andre involverte

O

Oscar Larsson / Tint

Grade

J

Johan Johnson / Poynytail

Lyd

O

Olle Black & Evelina Åström / Tint

Vfx / Online