
Dette er femte gangen #huninvesterer-kampanjen rulles ut. Tidligere har temaene vært blant annet investering, pensjon og gründerskap, men alltid med kapitalgapet mellom kvinner og menn, som underliggende tema. Dette er også hovedbudskapet i år, men der behovet for å få flere kvinnelige rollemodeller, løftes opp.
#huninvesterer handler om å gjøre flere bevisst på kapitalgapet, inspirere flere kvinner til å engasjere seg i økonomi, samt bygge kompetanse, gi verktøy og skape møteplasser. Med parolen: «Vi kan ikke styre verden, hvis vi ikke eier den».
– Under #huninvesterer-satsingen har vi lenge samlet forskning knyttet til barrierer for likestilling innen gründerskap, ledelse, eierskap og investering. Innsikten viser blant annet at likestillingen hemmes av mangel på kvinnelige forbilder. Derfor handler årets kampanje om forbilder, for å bevisstgjøre, motivere og gi økt økonomisk kompetanse og erfaring, så vi kan skape endring som strekker seg til neste generasjon, sier Aina Lemoen Lunde, divisjonsdirektør for Konsern Merkevare, Marked og Salg i DNB.
Nye toner fra SIA
– Etter at Beyonce lot oss fjerne ordet «girls» i vår første #huninvesterer-kampanje, for å sette fokuset på hvem som virkelig styrer og eier verden, har vi hatt ikoniske, kvinnelige sangere som en del av satsingen. Her finner vi blant andre Gwen Stefani, Robyn og Sigrid. Derfor var det også stor glede når nr. 1 på ønskelisten vår, Sia, lot oss bruke «Unstoppable» for å tonesette den ukuelige holdningen til jentene i filmen, sier Lemoen Lunde.
– Det har vært viktig for oss at årets #huninvesterer fortsetter å kommunisere kapitalgapet, som er grunnmuren vår, samtidig som vi begynner å se på årsaker på hvorfor det er slik. Først når vi forstår årsakene, kan vi begynne å påvirke til endring, sier Erik Krogh, seksjonsleder i Konsern Merkevare, Marked og Salg i DNB.
– Vi er utrolig stolt over årets #huninvesterer. Her ligger det mye viktig arbeid bak fra mange mennesker. Den nye innsikten som er jobbet ut knyttet til rollemodeller bidrar til å sette et nytt viktig fokus på hvordan vi og alle kan fortsette arbeidet med å utjevne den økonomiske skjevheten og bidra til å tette kapitalgapet, avslutter Krogh.
Hva er nytt i år
- Ny landsdekkende kampanje (premiere denne helgen) med fokus på rollemodeller, tonesatt av Sia.
- Vi har fylt på faktabanken der vi samler innsikt som viser kapitalgapet og ulike barrierer for likestilling, enten det gjelder ledelse, gründerskap, eierskap, sparing, investering eller økonomi generelt.
- #huninvesterer-akademiet med modulbasert læring for økt økonomisk kompetanse.
- Ny landsdekkende turné, den mest omfattende siden lanseringen.
Fakta om kapitalgapet
Vi kan ikke styre verden uten å eie den. Og Norge eies i hvert fall ikke av kvinner.
Vi lever i ett av verdens mest likestilte land, men fremdeles:
- eier menn 1335 milliarder mer i bruttoformue enn kvinner
- 8 av 10 gründere er menn
- 82 % av bedriftsledere er menn
Det er imidlertid håp. Fra lanseringen i 2019 har vi hatt en fantastisk vekst, sammenlignet med perioden før.
- 14 % flere kvinnelige gründere (kilde: SSB)
- 275 % flere nye kvinnelige fondseiere (kilde: DNB)
- 161 % flere kvinnelige aksjeeiere (kilde: AksjeNorge).
Men vi er ikke ferdige, for kapitalgapet er enormt.
Involverte byråer

Elisabeth Søråsen
Planner
Tommy Lybekk
Digital designer
Nicolina Knapp
Regissør
Arvid Kornstrand
DOP
Anisa Dzindo
Produsent
Kim Jansson
Linjeprodusent
Nils Andersson
Klipp
Edvin Kihlstedt
Regiassistent
Antonia Steyn
Stillsfotograf
Benedicte Hole
Produksjonsleder
Aleksander Hauge
Klipp
Klas Appelgren
Grafikk / ferdigstilling
Nils Johan Greve Lem
Digital kreatør
Ole-Jakob Steen-Hansen
Digital kreatør
Sander Landmark
Digital rådgiver
Mette Arneberg
Prosjektleder
Goran Obad
Executive Producer
Andre involverte
Oscar Larsson / Tint
Grade
Johan Johnson / Poynytail
Lyd
Olle Black & Evelina Åström / Tint
Vfx / Online
Aina Lemoen Lunde
Markedsdirektør DNB
Mette Olsen
Kreativ leder, DNB Creative
Erik Krogh
Kampanjeansvarlig, #huninvesterer, DNB
Maja Flaatten
Kampanjeansvarlig, gründere, DNB
Lillian Brodahl Næss
Innsiktsansvarlig DNB