Markedssjef Gry Bohne Hauge ved Forsvarets mediesenter forteller at Forsvaret sommeren 2019 utlyste en anbudsrunde som TRY Apt vant.
– Som resten av det norske samfunnet, opplever Forsvaret en rask digital utvikling. Vi hadde behov for å oppgradere både hjemmeside og visuell profil, inkludert maler og designelementer. Målet var å fremstå med et mer moderne og inspirerende uttrykk, samtidig som vi beholdt tydeligheten i kommunikasjonen på alle flater. Det synes jeg redesignet av profil og hjemmeside har lyktes med på en utmerket måte, sier Bohne Hauge.
Tydelig og troverdig
Designer Victoria Karlsson i TRY Apt sier at blant de førende begrepene som man navigerte etter i designarbeidet, var at sluttresultatet skulle fremstå som enda tydeligere og mer troverdig, med en nedtonet eleganse i nordisk stil.
– Det var også naturlig å ta tak i Forsvarets enorme bildearkiv og gi bilder og videoer en framtredende rolle i profilen. Det har bidratt til at hjemmesiden fremstår med en realistisk og nærmest dokumentarisk uttrykksform.
Karlsson forteller at Forsvaret har vært en kunde av TRY-huset siden 2015.
– Dette er likevel første gang at vi i TRY Apt har samarbeidet så tett over lang tid med de dyktige folka ved Forsvarets mediesenter. Noe av det fine med å få kunne jobbe så lenge på ett prosjekt er at man virkelig opplever å komme nær kunden. Man får en dypere forståelse for Forsvarets samfunnsoppdrag og hva som er viktig for dem å kommunisere.
Større fleksibilitet
Prosjektleder Georg Austad ved Forsvarets mediesenter sier det er jobbet godt med innhold på den nye hjemmesiden, og at det var viktig for Forsvaret å fremstå tydeligere i både budskap og navigering.
– Med et mer brukervennlig publiseringssystem har hverdagen blitt enklere for alle som jobber med innhold på forsvaret.no. Fleksibiliteten i oppsett og mulighetsrommet i malene gjør det også mer spennende å lage godt innhold. Selv om nettstedet er lansert i ny drakt, jobbes det fortsatt med å legge til ny funksjonalitet og nye komponenter vil bli implementert kontinuerlig, sier Austad.
Prosjektgruppen ble ledet av Forsvarets mediesenter i samarbeid med Forsvarsmateriell IKT. Design og prototypetesting ble gjort i samarbeid med digitalbyrået TRY Apt. Utvikling, prosjektrådgivning og brukertesting ble gjort i samarbeid med konsulentselskapet Bouvet.
Involverte byråer

Jan Kristian Haavi,
Designer
Victoria Karlsson
Designer
Linda Tillier
Produsent
Kåre Øystein Trædal
Konsulentt

Ole Morten Helland Saggau
Utvikler
Evelyn Saxegaard
Utvikler
Daniel Holmen
Systemarkitekt
Vigdis E Ulstein
Teamleder og rådgiver
Andre involverte
Gry Bohne Hauge
Markedssjef, Forsvaret
Georg Austad
Prosjektleder, Forsvaret
Stian Engrønningen
UX-Designer, Forsvaret
Eirik Måseidvåg
Utvikler, Forsvaret