Forsvaret i ny visuell drakt

TRY Apt har redesignet Forsvarets visuelle profil og forsvaret.no.

Markedssjef Gry Bohne Hauge ved Forsvarets mediesenter forteller at Forsvaret sommeren 2019 utlyste en anbudsrunde som TRY Apt vant.

– Som resten av det norske samfunnet, opplever Forsvaret en rask digital utvikling. Vi hadde behov for å oppgradere både hjemmeside og visuell profil, inkludert maler og designelementer. Målet var å fremstå med et mer moderne og inspirerende uttrykk, samtidig som vi beholdt tydeligheten i kommunikasjonen på alle flater. Det synes jeg redesignet av profil og hjemmeside har lyktes med på en utmerket måte, sier Bohne Hauge.

02 a
02 b
02 c
02 d

Tydelig og troverdig


Designer Victoria Karlsson i TRY Apt sier at blant de førende begrepene som man navigerte etter i designarbeidet, var at sluttresultatet skulle fremstå som enda tydeligere og mer troverdig, med en nedtonet eleganse i nordisk stil.

– Det var også naturlig å ta tak i Forsvarets enorme bildearkiv og gi bilder og videoer en framtredende rolle i profilen. Det har bidratt til at hjemmesiden fremstår med en realistisk og nærmest dokumentarisk uttrykksform.

03 b
03 c

Karlsson forteller at Forsvaret har vært en kunde av TRY-huset siden 2015.

– Dette er likevel første gang at vi i TRY Apt har samarbeidet så tett over lang tid med de dyktige folka ved Forsvarets mediesenter. Noe av det fine med å få kunne jobbe så lenge på ett prosjekt er at man virkelig opplever å komme nær kunden. Man får en dypere forståelse for Forsvarets samfunnsoppdrag og hva som er viktig for dem å kommunisere.

04 a
04 b
04 c
04 d
04 e

Større fleksibilitet

Prosjektleder Georg Austad ved Forsvarets mediesenter sier det er jobbet godt med innhold på den nye hjemmesiden, og at det var viktig for Forsvaret å fremstå tydeligere i både budskap og navigering.

– Med et mer brukervennlig publiseringssystem har hverdagen blitt enklere for alle som jobber med innhold på forsvaret.no. Fleksibiliteten i oppsett og mulighetsrommet i malene gjør det også mer spennende å lage godt innhold. Selv om nettstedet er lansert i ny drakt, jobbes det fortsatt med å legge til ny funksjonalitet og nye komponenter vil bli implementert kontinuerlig, sier Austad.

05 a
05 b
05 c
05 d
05 e

Prosjektgruppen ble ledet av Forsvarets mediesenter i samarbeid med Forsvarsmateriell IKT. Design og prototypetesting ble gjort i samarbeid med digitalbyrået TRY Apt. Utvikling, prosjektrådgivning og brukertesting ble gjort i samarbeid med konsulentselskapet Bouvet.

Involverte byråer

94321 c284c original
TRY Apt
J

Jan Kristian Haavi,

Designer

V

Victoria Karlsson

Designer

L

Linda Tillier

Produsent

K

Kåre Øystein Trædal

Konsulentt

Bouvet Logo blue
Bouvet Utvikling, prosjektrådgivning og brukertesting
O

Ole Morten Helland Saggau

Utvikler

E

Evelyn Saxegaard

Utvikler

D

Daniel Holmen

Systemarkitekt

V

Vigdis E Ulstein

Teamleder og rådgiver

Andre involverte

G

Gry Bohne Hauge

Markedssjef, Forsvaret

G

Georg Austad

Prosjektleder, Forsvaret

S

Stian Engrønningen

UX-Designer, Forsvaret