Fra kirkebygg til restaurant
Designbyrå bak merkevare- og interiørprosjekt i gammelt kirkebygg i Larvik.
Aktuelt byrå
Nordic State
Designbyrået Nordic State står bak navn, merkevareplattform, visuell identitet og interiørdesign da restauranten Bedehuset åpnet dørene 1. juli.
– Det har vært et utrolig spennende prosjekt. Det å først jobbe med å bygge merkevaren og den visuelle identiteten og så ta den ut, ikke bare i de tradisjonelle flatene, men i interiøret har vært så gøy. Og svarene på alt fra fonter til farge- og materialvalg ligger jo der når man har laget et godt fundament, sier kreativ leder Guro Ringheim Bakke.
Restauranten er bygget i gamle Larvik bedehus og har gjennomgått en total transformasjon det siste året. Bygget var i drift som bedehus i 140 år frem til det ble solgt høsten 2013. Bygningsmassen var gammel med innredning fra 70-tallet og ikke så mye å ta vare på annet enn de vakre klassiske bedehusvinduene.
– Tankene bak designet handlet om å både favne og bryte med historien huset har. Farge- og materialvalg er utradisjonelle, men nødvendige for å skape det urbane, rause og folkelige miljøet vi ønsket sier Ringheim Bakke.
Ivaretar historien
På seks måneder har kirkebygget gått fra å være et slitent forsamlingslokale til å bli en urban og annerledes restaurant. Interiøret er lunt og kult på en gang, med materialer og farger som går i petroleumsgrønt, messing, sort og betong.
– Så vidt vi vet er det ingen kirkebygg som har blitt restauranter i Norge selv om det finnes flere eksempler i utlandet. Vi har vært opptatt å ivareta historien til bygget, med å beholde navnet, galleriet og grunnstrukturen i bygget. Det skal jo fremdeles være et forsamlingslokale, men nå skal folk samles rundt god mat og drikke i stedet, sier daglig leder i Nordic State, Ellen-Cathrine Østli.
Eieren av Bedehuset, Pål Taklo er svært fornøyd med resultatet.
– Nordic State har levert en utrolig gjennomført jobb på Bedehuset. De er engasjerte, detaljfokuserte og formsikre. Den visuelle identiteten er sterk, unik og er gjennomført også i interiøret. Jeg tror egentlig at de som grafisk designere og merkevarebyggere har en mer helhetlig måte å tenke på og evner å kombinere visuell profil og interiørdesign slik at alt henger sammen.
Involverte byråer
Nordic State