Fra Lebara til MyCall

Etter å ha blitt kjøpt opp av Tele2, gjorde Lebara Norge merkvareendring med hjelp fra NameAbrand og Brandlab Oslo.

22103 7d8fd original

Lebara Norge ble etablert av Leon Rasiah og Baskaran Kandiah i 2001, med
ideen om å bygge et selskap innenfor telekommunikasjon som kunne gjøre
det enklere og billigere for de multikulturelle i Norge å holde
kontakten med familie og venner «der hjemme».

Ny visuell identitet, like verdier. Etter en omfattende navneprosess ble det bestemt at Lebara skulle endre navn til MyCall.


– Det nye navnet er lettere å huske og er i større grad beskrivende for
brandets kjernevirksomhet, samtidig som det er mer personlig for
kundene, forteller teamet fra Brandlab.

Et viktig kriterie for MyCall var å bevare brandets eksisterende verdier: «Mangfold, entusiasme, samhold og nærhet».


– Brandlab hadde verdiene friskt i minne og benyttet dem som rettesnor
gjennom hele prosessen. Dette var nyttig og ikke minst nødvendig for å
skape den rette visuelle identiteten for MyCall. Et annet essensielt
kriterie for prosessen var å bevare Lebaras synlige og velkjente
blåfarge, spesielt med tanke på å få med seg eksisterende kunder i
overgangen fra Lebara til MyCall.

Lite brukervennlig Lebara-logo. Løsningen omtaler teamet slik:


– MyCall-logoen er sterkt påvirket av det enkle telefoni-ikonet og
app-knappen som folk øyeblikkelig kjenner igjen. Denne retningen styrker
MyCalls posisjon som telekommunikasjonsselskap, i motsetning til
Lebara-logoen som var lite brukervennlig og kompleks. MyCalls pay-off
«It’s a small world» påvirket også alle brandets elementer.


Brandlab skapte også lanseringskampanjen «I like it!» som skulle
introdusere endringen for eksisterende og potensielle kunder. Kampanjen
gikk over to måneder og stakk seg tydelig ut i bybildet i Oslo og i
mange av de store norske byene. Kampanjens konsept henvendte seg direkte
til folk ved spørre hva de synes om det nye navnet og den nye logoen.
Ezinne Okparaebo, Norges raskeste kvinnelige løper, er en av modellene i
kampanjen.

Involverte byråer

Brandlab