



Anorak har gjennom flere år arbeidet med å sikre Fairtrade Norge sterkere fotfeste og økt oppmerksomhet omkring rettferdig handel.
– Fairtrade-pausen er en årviss, fredelig protest for en mer rettferdig verden. Denne individuelle og stille protesten er i ferd med å bli en stadig viktigere fyrlykt for Fairtrades arbeid, mener konsulent Rune Roalsvig i Anorak.
– Og i år ble det protestert mer og sterkere enn noen gang.
Daglig leder Marianne Størseth i Fairtrade Norge ser nå resultatene av den stille protesten, som i år ble lagt til den 15. oktober.
– Nettopp fordi vi ikke arrangerer fakkeltog eller maler store paroler, opplever vi at folk flest føler seg vel med å delta. Alt du må gjøre for å være med, er å sette deg ned med en kopp Fairtrade-merket kaffe eller et annet produkt, og tenke over valget du nettopp har gjort. Vår erfaring er at økt refleksjon er starten på en reise mot endrede vaner.
– Fairtrade er en fantastisk plattform å bygge på. De er verdens største og mest kjente merkeordning for rettferdig handel. Globalt er det nå mer enn 30.000 produkter som er Fairtrade-merket og produktene selges i mer enn 125 land.
– Samarbeidet med Anorak oppleves som meningsfylt, fordi det er gjennom kreative og lysende idéer vi kan skape oppmerksomhet rundt rettferdige produkter og rettferdig handel, sier Størseth.
– Det er meningsfylt for oss også, sier Kasper Tuvnes, kreatør i Anorak.
– En demonstrasjon, eller en protest, trenger ikke å handle om å kaste brostein eller å velte politibiler. Noen ganger kan man være litt Gandhi i kaffepausen. Det handler bare om å være bevisst når man handler, om det er kaffe eller andre produkter.
Involverte byråer

Anorak