Freia-poser i fornyet drakt
Scandinavian Design Group har fornyet produktene i Freia-familien «drasje».
Aktuelt byrå
Scandinavian Design Group
Scandinavian Design Group har tidligere stått bak pakningsdesignet til en rekke kjente Freia-produkter som Freia Melkebart, Freia Klassikere og redesignet av ikoniske Freia Melkesjokolade.
Porteføljen består av tradisjonsrike produkter og merkevarer med sterk posisjon i det norske sjokolademarkedet. Vi ønsket å gi denne porteføljen et noe mer moderne uttrykk uten å bevege oss for langt bort fra det opprinnelige. Utfordringen lå i å skape en mer visuell helhet og samtidig styrke det enkelte produkts identitet. Denne oppgaven klarte SDG med glans og vi er veldig forøyde med resultatet, forteller Maria Slinde Halvorsen, Brand Manager i Mondele¯z International.
Fast plass i godteskapet. Den delen av Freia-familien som går under benevnelsen «drasje» fremstår nå i nydesignet drakt. Fornyelsen har omfattet et knippe kjente merker som Non Stop, Non Stop Melkesjokolade, M, Jule M, Toffin og Walters Drasje´. Flere av drasje-posene har lang tradisjon og historie, med fast plass i både godteskap og skuffer over hele landet. I designprosessen har det vært viktig å gi porteføljen mer familielikhet uten å miste de enkelte merkevarenes karakter.
I dette prosjektet har vi jobbet med den finstemte balansen mellom historie og modernitet. Vi har introdusert en enhetlig fotostil som oppgraderer uttrykket uten å fjerne oss for langt fra utgangspunktet. Merkevarebygging handler nettopp om kontinuerlige forbedringer. Om designendringen ikke er umiddelbar, så har vi lykkes, sier Hanne Rognstad, Client Director i Scandinavian Design Group.
Foto: Nina Sortland
Team
Kundekontakt: Maria Slinde Halvorsen
Strategisk rådgiver: Hanne Rognstad
Design: Madeleine Heibo
Kreativ ledelse: Eirik Seu Stokkmo
Prosjektleder: Inger Føyen
Involverte byråer
Scandinavian Design Group