Frelsesarmeens julegryte
 – Julens varmeste dugnad

I årets kampanjefilm ønsker Frelsesarmeen, Los & Co og Aparent å få frem at «Fattigdom ikke alltid synes utenpå».

Julegryta

Pandemi, inflasjon og markedsuro har rammet alle, med påfølgende høye strømregninger og matvarepriser på vei opp. Men det er ikke lenger bare «de fattige» som sliter ...

  • 21. mars i år intervjuet avisa Klassekampen 66 mennesker som sto i matkø for å overleve. 15 av disse var i jobb.
  • Hele 44 prosent av landets befolkning sier nå at de har måttet gjøre tilpasninger for å få råd til mat (kilde: Dyrtid under oppseiling II, Sifo August 2022).

I 2022 er de vanskeligstilte norske familiene mer lik deg selv enn du kanskje liker å tro.

I årets kampanjefilm ønsker Frelsesarmeen å få frem at «Fattigdom ikke alltid synes utenpå». Dårlig økonomi og vanskelige tider kan ramme hvem som helst. Det kan være din kollega, en nabo eller et familiemedlem. Hvis du bidrar inn i årets varmeste dugnad, nemlig Frelsesarmeens julegryta, vil flere få det bedre. Et lite bidrag kan gjøre mye for mange.

Se filmen her.

Ser nye ansikter i matkøen

– Det er svært mange som opplever trang økonomi denne høsten. De som har hatt det tøft tidligere sliter enda mer og får ikke endene til å møtes. Vi ser også nye ansikter i matkøene hos oss. Personer som aldri har trengt å be om hjelp tidligere. Den økonomiske krisen treffer med andre ord mye bredere enn den tidligere har gjort. I Norge er vi vanvittig gode til å trå til når det trengs, og det er derfor vi i år oppfordrer til å bidra inn til Julens varmeste dugnad – nemlig Frelsesarmeens Julegryte, sier Adelheid Sæther, Marked og Innsamlingsleder i Frelsesarmeen.

– Vi har ikke store budsjetter til å drive markedsaktiviteter, men Los&co og Aparent har funnet gode løsninger og bidratt inn med mannskap og ressurser for å få på plass en reklamefilm til et veldig godt formål. Vi ønsker derfor å takke de gode samarbeidspartnerne våre for deres bidrag inn i dugnaden.

– Rørende fra start til slutt

– Forståelsen og ønsket etter å bidra til noe viktig, er noe som skinte gjennom hos alle vi har jobbet med. Vennligheten, profesjonaliteten og varmen som samarbeidspartnere har vist, har vært rørende fra start til slutt. Rett og slett unik. Jeg har aldri vært med på maken i en filmproduksjon før, sier Adelheid Sæther

Los Co teamx
Teamet fra Los & Co: Leander Jonassen Tresse, Jan Christian Fosseidbråten, Katrine Naustdal, Charlotte Bakken, Hanne Knudsen, Ingunn Dyrrdal Kristensen og Ragnar Roksvåg. Foto: Los & Co

– Traff virkelig hjertet mitt

– Frelsesarmeen gjør en utrolig viktig samfunnsoppgave. Det er det ingen tvil om. Det var vel å merke noen ting de formidlet i våre innledende møter som virkelig berørte meg, og som til slutt ble utgangspunktet for kampanjefilmens budskap: De fortalte oss om et spesifikt mottak i Moss hvor køene ikke bare var blitt lengre i 2022, men også at de som nå møtte opp i køene var mennesker og familier som aldri tidligere har erfart å være fattig. Tanken om hvor vondt, følelsesladet og krevende dette må være, traff virkelig hjertet mitt, sier Jan Christian Fosseidbråten, senior rådgiver i Los & Co.

– Frelsesarmeens markedsteam har imponert meg fra første stund, spesielt gjennom sin tilnærming til faget og hvor innsiktsbaserte de jobber. Teamet er virkelig profesjonelt, sier kundeansvarlig i Los, Ingunn Dyrrdal Kristensen.

– Det har også vært et sjeldent godt samarbeid mellom Frelsesarmeen, produksjonsselskapet og oss som byrå. Alle har vist et genuint ønske etter å bidra til den viktige jobben som Frelsesarmeen bygger opp om, og årets budskap traff spesielt sterkt siden alle på et eller annet vis har noen i sin omgangskrets som har kjent nåtidens krevende situasjon på kroppen. Det gav oss alle et ekstra gir underveis, men også vilje etter å utrette noe godt for noe veldig, veldig viktig, avslutter hun.

Involverte byråer

79563 aa7a1 original
Los & Co
J

Jan Christian Fosseidbråten

Senior rådgiver

H

Hanne Knudsen

Prosjektleder

K

Katrine Naustdal

Designer

L

Leander Jonassen Tresse

Digital designer

Andre involverte

A

Adelheid Sæther

Marked og Innsamlingsleder Frelsesarmeen

H

Heidi Kjernet

Markedskoordinator Frelsesarmeen

G

Geir Smith-Solevåg

Kommunikasjonssjef Frelsesarmeen