Samtidig som BAMA er på luften med ny kampanje for de norske produktene i sommersesongen («De 100 beste dagene»), har designerne i Creuna fått anledning til å modernisere logoen for den langlivede aktiviteten «5 om dagen», et BAMA–initiativ siden 1992 for å hjelpe det norske folk til å spise enda sunnere med enkle grep.
«5 om dagen»-logoen er tuftet på en ganske enkel idé: Visse mønstre og former gjentas i naturen. Sirkler, spiraler kan ses overalt i naturen, og også i frukt og grønnsaker. En fellesnevner for bruk av frukt og grønt i matlaging er at man gjerne kutter dem opp, både fordi oppskrifter krever det, men også fordi dette motiverer særlig barn til å spise mer.
De aller fleste frukter og grønnsaker får en sirkelform når de kuttes, enten det er en gulrot, potet, eple eller annet som kuttes i skiver. Sirklene og halvsirklene som utgjør 5-tallet i logoen refererer nettopp til dette.
Idéen ga også mulighet for å gjenskape logoen fysisk, gjennom å kutte en eller flere grønnsaker/frukter. På denne måten kan sifferet 5 tilpasses ulike budskap, enten man snakker om én spesiell grønnsak/frukt, eller flere som sammen f.eks. utgjør ingrediensene i en salat.
Logoen i grafiske versjoner kan også tilpasses fargemessig; når vi snakker om sesongens jordbær kan logoen være rød. Slik refererer logoen både til BAMA-produktene og til matlaging.
Logoen er selvfølgelig formet med til sammen fem halvsirkler (5-tallet).
Ansvarlige hos BAMA er Anders Jordbekken og Pia Gulbrandsen. Creunas team består av designerne Thor Erik Ramleth, Karin Andenæs og Stein Øvre (grafisk design), i tillegg til prosjektleder Beate Haugane og ansvarlig rådgiver Haldor Hårvik.
Involverte byråer
Creuna