Fulle seil for Agder Bryggeri

Merkevaren Agder Bryggeri har gjenoppstått i helt ny drakt og med to klassiske øl-varianter.

86929 88dd5 original
86931 bbf62 original
86925 7323c original
86926 54b64 original
86927 47786 original
86928 e29fd original
86932 812dc original
86933 ddf6b original

Agder Bryggeri er et historisk navn i norsk bryggeri-historie. Bryggeriet ble først startet opp i 1900 men stengte bare fire år senere pga driftsmessige problemer. Sørlandet er sterkt assosiert med sine stolte tradisjoner med trebåter og hvite småbyer. Den gjenoppståtte merkevaren har fått en sterkt lokalt tilknyttet identitet til områdets velkjente trehusbebyggelse og hvite seil.

Frank står bak arbeidet med å utvikle merkestrategi, designkonsept, visuell identitet og pakningsdesign.

– Målet har vært å skape et moderne og kontemporært uttrykk, med tydelige referanser til merkets geografiske opprinnelse, sier senior designer Geir Lysbakken.

– Designkonseptet er basert på en håndtegnet særegen logotype med klare referanser til stor seilføring. Grafikkens blå og dype sjøgrønne farge representere en klar kontrast mot den rene hvite bakgrunnen og sammen utgjør de et fønvind-lett og minimalistisk design som representerer en motpol til kategoriens ofte travle visuelle uttrykk, fortsetter han.

Dramatisk tøffere konkurranse

Ifølge Lysbakken har byrået de senere årene jobbet med både store internasjonale og nasjonale merkevarer innen kategorien, i tillegg til noen mindre lokale bryggerier.

– Det er ekstra utfordrende å skape visuell kommunikasjon for produkter som ikke har lov til å kommunisere emosjonelt med sine forbrukere. I tillegg har også markedet endret seg merkbart de siste 8-10 årene og konkurransen om å fortjene forbrukers oppmerksomhet i hyllene er blitt dramatisk tøffere. Det er mye god læring i å jobbe med merkevarer som opererer i såkalt «Dark Market», også for produkter det er lov å kommunisere for. Det har resultert i at vi har en annerledes og mer idé-drevet inngang på vårt arbeid med å utvikle visuelle identiteter og designkonsepter.

– Mange av våre prosjekter innen norsk dagligvare har nytt godt av erfaringen om pakning som eneste lovlige kontaktpunkt mellom forbruker og merkevaren. Også for produkter som har lov å kommunisere, er ofte situasjonen at konkurransen om forbrukers oppmerksomhet i hyllene er blitt tøffere.

– Å jobbe med visuell kommunikasjon har aldri vært viktigere for å bryte handlemønster og kvalifisere seg inn i valgsettet til forbruker, avslutter Lysbakken.

Involverte byråer

FRANK.