Fyrer opp med datadrevet kunstprosjektet for Polar

Polar, en global leverandør av aktivitetsklokker, hjertemonitorer og annet idrettsutstyr, slapp nylig sitt siste tilskudd til produktfamilien, Ignite 3. Til denne lanseringen ble det utviklet et eksklusivt, datadrevet kunstprosjekt som visualiserer personlige egenskaper og aktiviteter fra tre personer, i form av unike animasjoner, basert på data fra klokken.

Racecar no Polar 00

I produktlanseringen sier markedsføringssjef i Polar, Justin Chacona:

– For ofte brukes en one size fits all-tilnærming i trenings- og velværebransjen, mens kroppene våre, som vi alle vet, faktisk forteller oss alle en unik historie om hvem vi er som individer.

Invitert av Edelman Amsterdam, teamet design- og kommunikasjonsbyrået Racecar opp med K. Benzi, som kombinerer datavisualisering og kunst, for å skape tre unike digitale verk som viser nettopp dette.

Racecar no Polar Launch01
Foto: Polar / Edelman
Racecar no Polar 01
Foto: Racecar
Racecar no Polar 02
Foto: Racecar
Racecar no Polar 03
Foto: Racecar

For tre personer med vidt forskjellige livsstiler, ble det samlet og analysert mer enn 2 millioner datapunkter over 8 dager. Resultatet ble oppsummert i en organisk sirkulær 24-timers klokke, hvor to forskjellige fargeskalaer ble brukt til å skille søvnmønstre og dagaktiviteter. En sirkel tilsvarer en dag med data hvor fargevariasjonene forteller en historie om aktivitetsnivået gjennom dagen, og lengden på hver enkelt form avhenger av hjertefrekvensen.

Racecar no Polar 10
Foto: Racecar

– Med disse kunstverkene ville vi legge følelser til dataene som klokken måler og fanger opp. Vi kan visualisere disse tørt og saklig gjennom diagrammer og grafer, men data, i seg selv, vekker sjelden en emosjonell respons, forklarer Dr. Benzi. – Ved å bruke data som et medium for å skape kunst, formidles et budskap som både er fri for kunstnerens objektivitet, samtidig som vi skaper en opplevelse for seerne og introduserer en emosjonell tilknytning til verket.

Loop.

– For å analysere og jobbe med dataene satte vi opp et robust 3D-designsystem som kunne oppdateres med ny data underveis. I prinsippet kan dette systemet generere uendelige variasjoner av kunstverk fordi alle brukere vil ha en unik livsrytme, og dermed forskjellig datapunkter, forteller det utøvende teamet, Bonsak Schieldrop og Franck Aubry hos Racecar.

Casefilm.

– Vi er utrolig stolte av å ha vært en del av dette prosjektet sammen med Polar og K. Benzi. Det har vært en perfekt blanding av teknologi og historiefortelling som har vært en utfordring vi gjerne tar igjen, avslutter Anders Fabritius, daglig leder i Racecar.

Involverte byråer

Racecar Logo 1200x1200px
Racecar
F

Franck Aubry

Art Direction, regi og design

B

Bonsak Schieldrop

Design og bearbeiding av 3D data

Involverte

K

Kirell Benzi (Kirelion)

Art Direction og bearbeiding av rådata

O

Olaf Dünkel (Kirelion)

Bearbeiding av rådata

S

Seema Sharma (Edelman)

Strategisk rådgiver