
Bakgrunnen for konseptet er at potetforbruket har falt drastisk siden 1950-tallet, da vi spiste om lag 90 kilo poteter i året per person. Nå er vi nede på bare 18 kilo i året. Til sammenligning spiser vi omtrent 50 kilo kjøtt i året. Derfor lanseres Potetskolen.
– Potetskolen handler om å sette poteten på dagsordenen – og på middagsbordet. Nå skal vi back to potet-basics, forteller rådgiver Eirik Sjo Engen.
Kampanjen skal dekke et enkelt pensum, med fokus på alt fra koketid til de ulike potetsortene. Grunnleggende kunnskap om potet og de gode og tidløse teknikkene er porten til velprøvde klassikere, så vel som nye og spennende retter med poteter.
– Poteten er en fantastisk norsk råvare. Den er god, sunn, rimelig og bærekraftig. Det er på tide å løfte potetens anseelse igjen, sier markedssjef i Bama Dagligvare, Mona Vestengen.
Ansvarlig for å lære bort dette til elevene er hovedlærer på Potetskolen, nemlig Gartners faste kokk, Jan Robin Ektvedt.
– Vi pitchet selve ideen om Potetskolen i 2017 og det var derfor veldig morsomt at Bama Dagligvare husket den og ønsket den nå. Timingen kunne ikke ha vært bedre, forteller kreatør Katrine Bervell.
Det er Mvh som er reklamebyåret bak kampanjen.
Involverte byråer

Martine Andersen
Tekstforfatter
Peter Midtvedt
Motion
Eirik Sjo Engen
Rådgiver
Merete Valseth
Prosjektleder
Christoffer Smedås
Digital Lead
Camilla Marstrander
Client Lead
Sverre Vinje
Client Director
Marielle Torsvik
Prosjektleder
Sindre Eitungjerde
Regissør
Jannecke Bervell
Rollebesetter
Andre involverte
Mona Vestengen
Markedssjef Bama Dagligvare