Gir kjente boktitler ny slutt i julekampanje for brukte bøker
Løven og Heksa har endt opp på toppen av klesskapet, Karlson har blitt glemt igjen på loftet og Mormor og de åtte ungene kjemper mot hybelkaniner i denne nye printserien fra Bookis som skal oppfordre voksne til å gi brukte bøker i julegaver til barna.
Aktuelt byrå

Anorak

Bookis er en bokhandeltjeneste på nett, der du enkelt kan selge og kjøpe brukte bøker via helthjem, uten å måtte møte selgeren.
For å kommunisere at det sannsynligvis finnes nok brukte bøker der ute til å livnære norske barns julegavebehov i årevis (og at du selvfølgelig kan finne flere av dem på Bookis), har Anorak laget en kampanje som spiller på kontrasten mellom gode kjente historier og de triste stedene de altfor ofte ender opp etter å ha blitt fortalt kun én gang.
– En god historie har evig liv, og det er jo innsiden av boken som teller for barna. De bryr seg ikke om den har blitt lest av noen andre tidligere, forteller markedssjef i Bookis, Kine Bergseth.

– Når gode bøker ender opp dypt inne i et loft, et skap eller under en seng, får de ikke fortalt historien sin lenger. Med denne kampanjen vil vi vekke nostalgi hos foreldre ved å fortelle hvordan historiene de en gang var så glade, i formes av forholdene de ligger glemt i. Og selvfølgelig skape en trang til å gi disse historiene nytt liv sammen med barna sine, sier kreatør Sebastian Pandonis.
– Vi håper dette også vil få litt flere til å se en ekstra gang i egen bokhylle før de går ut og kjøper helt nye bøker til nieser, barnebarn eller unge kusiner og fettere denne julen. Hvis du har lest boken en gang før vet du jo at den er god, på en måte er jo det mye mer logisk enn å gi bort en helt ny bok du ikke kan stå inne for om er bra, sier kreatør Sollin Sæle.
Kampanjen går inn i en langsiktig plan om å markere Bookis som en utfordrende historieforteller, som kjemper for de gode historiene uavhengig av om de er brukte eller nye.

Ser ikke bort ifra at det også kan bli aktuelt med reklame for brukte voksenbøker
– Aller helst skulle vi jo ønske at det var helt innafor å gi brukte bøker i julegave til alle aldersgrupper, men når det kommer til voksne har vi nok fortsatt en vei igjen å gå, derfor valgte vi å starte med barn. Men vi skal ikke se bort ifra at det kommer en oppfølger mot voksne også en gang i fremtiden, avslutter rådgiver i Anorak, Silje Strømmen.
Involverte byråer

Silje Strømmen
Rådgiver
Maja Berthelsen
Designer