Givende Gullblyant-pirkearbeid
Kitchen, Qvisten og Hocus Focus står bak 20 forskjellige vignetter vist under Gullblyanten 2014.
Aktuelt byrå

Publicis Kitchen




















Da Kitchen og Qvisten tok det ambisiøse valget om å lage 20 unike vignetter til Gullblyanten, var det ikke alene ønsket om å by på variasjon gjennom kvelden som motiverte dem.
Jobben gikk også ut på å sette sammen arbeider fra 25 år med reklamehistorie.
– Det var et realt dypdykk vi måtte og ville gjøre. Hver vignett består av jobber som matcher i fargepalett. De består av film, såvel som print. Filmer som vi har funnet på loft, konvertert fra VHS til digitalt, forteller regissør hos Qvisten, Petter Jahre.
– Vi har fått se hvordan utviklingen har vært enorm, men også hvordan noen av bransjens ringrever har laget ordentelig god reklame, med tydelige ideer, i alle disse år. Vi er både stolte av og lattermilde over å være en del av denne bransjen.
Landets største After Effects-prosjekt?
– Tro heller ikke at vi satte på «en sånn kaleidoskopeffekt», fortsetter Jahre.
– Nei, vi utviklet over 20 rendermotorer og perfeksjonerte de seks beste, som vi spredte utover kategoriene. Jeg tror ikke landet har sett større After Effects-prosjekt enn dette. Tusen takk til Qvistens Carl Corneil, som satt der og punchet det hele, dag og natt, måned inn, måned ut!
– Erik Ljungren hos Hocus Focus har laget et utrolig kult score til oss, som han har tilpasset til alle rendermotorer. Det er bare å ta av seg kuhorna og takke.
– Tusen aller mest takk til Marianne Sæther og Pia Emilie Lystad. Vi har lært å sette umåtelig pris på deres ninjasharpe blikk og ders ærgjerrighet. Mye tyder på at det er dere som skal formgi årene som kommer, respekt.
Jahre avslutter på følgende vis:
– Og, når man først har begynt på takkekjøret, takk til produsenter og prosjektledere som har latt Marianne, Pia og meg selv, gå så mange runder med dette, som ble så veldig fint. Det sier jeg ikke for å skryte, det var noe jeg hørte på nachspielet til SMFB. De som sa det var fulle, så dem må vi tro på.