Dette er ikke første gangen Myreze samarbeider med TV-kanaler i Dubai. Etter at de fikk se hva Myreze-teamet gjorde med 360 graders-teknikken for kunder som TV 2 Sommertid og Chess, falt valget på det Bergens-baserte selskapet. Målet for åpningssekvensen var å vekke interessen til Midt-Østens morgenfugler på en dynamisk og inspirerende måte med en teknologi som ikke har blitt vist i området før nå.
I Dubai har Myerze filmet sin hotteste shoot noensinne, opp mot 50 grader i skyggen. Med seg i bagasjen hadde de med seg to egenproduserte robotbiler med kamera-mount, en drone, en rangerover med en åtte meter kran og et crew på ti. Det var Ramadan og Eid i Dubai under innspillingen. Dette ga teamet en del utfordringer siden mange av de som var med som skuespillere til åpningssekvensen verken kunne spise eller drikke på dagtid.
– I denne varmen er det utfordrende å jobbe med et fastende cast. Det gjør at vi må dele opp shooten sånn at hver enkelt slipper å være ute i varmen over lengre tid, forteller Björn Myreze, kreativ leder i Myreze.
TV-grafikk på rekordtid
– Vi fikk jobben på en onsdag, leverte storyboardet dagen etter og reiste ned til Dubai på fredag. Så fikk vi to dager til å finne locations og cast før innspilingen startet. Det ble lange dager og sene kvelder. Bare det å få tillatelse å filme i Dubai er så og si umulig, men med MBC i ryggen viste det seg å ordne seg. Dette gav oss virkelig muligheten til å finne nydelige locations. MBC ønsket locations som viste Midtøstens mangfold og det samme gjaldt selve casten.
– Den forrige vignetten har vært på skjermen i over 10 år og har blitt en del av morgenrutinene til folk her nede. Så det har vært en utfordrende prosess å lage noe som både kan holde tidens tann, være et friskt pust og samtidig holde på noe av stemningen til forrige program-intro, sier Fadi Radi i MBC.
Dobbelt 360 loop
Ifølge Myreze var de utrolig heldige med opptaket. Ikke minst da de fikk filmet en statist som tok en dobbel 360 loop på vannjet og landet 20 centimeter fra båten der de satt.
– Det er utrolig spennende og inspirerende å jobbe for så store kunder i Midtøsten, sier Petter Trobe, daglig leder i Myreze
Myreze var de første i verden som tok i bruk denne teknologien på TV for TV 2 Sommertid i fjor, og de er de første i verden som gjør dette i Midt-Østen nå.
Involverte byråer
MYREZE