God morgen Midt-Østen

Myreze AS har fått i oppgave å gjøre en total rebrand av morgenprogrammet til Al Arabiya, et av Midt-Østens største TV-kringkastere.

62755 6a50d original
Morningshow screenshot
62767 118d0 original
Morningshow screenshot
62770 d477c original
Morningshow Screenshots
62773 1f340 original
Morningshow screenshot
62776 c9c91 original
Morningshow screenshot
62779 e8760 original
Morningshow screenshot
62782 9b0cf original
Morningshow screenshot
62785 8bc3c original
Morningshow screenshot
62788 65ee9 original
Morningshow screenshot
62791 9231e original
Morningshow screenshot
62794 3cda1 original
Storyboard
62797 13089 original
Storyboard
62800 35ee5 original
Crew
62803 82009 original
Crew
62809 1cf39 original

Dette er ikke første gangen Myreze samarbeider med TV-kanaler i Dubai. Etter at de fikk se hva Myreze-teamet gjorde med 360 graders-teknikken for kunder som TV 2 Sommertid og Chess, falt valget på det Bergens-baserte selskapet. Målet for åpningssekvensen var å vekke interessen til Midt-Østens morgenfugler på en dynamisk og inspirerende måte med en teknologi som ikke har blitt vist i området før nå.

I Dubai har Myerze filmet sin hotteste shoot noensinne, opp mot 50 grader i skyggen. Med seg i bagasjen hadde de med seg to egenproduserte robotbiler med kamera-mount, en drone, en rangerover med en åtte meter kran og et crew på ti. Det var Ramadan og Eid i Dubai under innspillingen. Dette ga teamet en del utfordringer siden mange av de som var med som skuespillere til åpningssekvensen verken kunne spise eller drikke på dagtid.

– I denne varmen er det utfordrende å jobbe med et fastende cast. Det gjør at vi må dele opp shooten sånn at hver enkelt slipper å være ute i varmen over lengre tid, forteller Björn Myreze, kreativ leder i Myreze.

TV-grafikk på rekordtid

– Vi fikk jobben på en onsdag, leverte storyboardet dagen etter og reiste ned til Dubai på fredag. Så fikk vi to dager til å finne locations og cast før innspilingen startet. Det ble lange dager og sene kvelder. Bare det å få tillatelse å filme i Dubai er så og si umulig, men med MBC i ryggen viste det seg å ordne seg. Dette gav oss virkelig muligheten til å finne nydelige locations. MBC ønsket locations som viste Midtøstens mangfold og det samme gjaldt selve casten.

– Den forrige vignetten har vært på skjermen i over 10 år og har blitt en del av morgenrutinene til folk her nede. Så det har vært en utfordrende prosess å lage noe som både kan holde tidens tann, være et friskt pust og samtidig holde på noe av stemningen til forrige program-intro, sier Fadi Radi i MBC.

Dobbelt 360 loop

Ifølge Myreze var de utrolig heldige med opptaket. Ikke minst da de fikk filmet en statist som tok en dobbel 360 loop på vannjet og landet 20 centimeter fra båten der de satt.

– Det er utrolig spennende og inspirerende å jobbe for så store kunder i Midtøsten, sier Petter Trobe, daglig leder i Myreze

Myreze var de første i verden som tok i bruk denne teknologien på TV for TV 2 Sommertid i fjor, og de er de første i verden som gjør dette i Midt-Østen nå.


Involverte byråer

48537 f1da2 original

MYREZE