Gratis bruktbutikk i busskur

Hva skjer hvis vi lager en gratis bruktbutikk i busskurene i Trondheim?

95206 6bc80 original
95207 809d3 original
95208 d5f03 original
Vi hadde også noen adshel som feiret trønderens vilje til å reparere, fremfor å kjøpe nytt.

Tenk at 4 av 10 trondhjemmere vil kjøpe brukt, det er så bra!

Trondheim Kommune ønsket en kampanje som understøtter målene i klimaplanen (80 % reduksjon i klimagassutslipp innen 2030).

Det ble stilt noen krav til budskapet; som skulle vekke oppmerksomhet, ikke være moraliserende, spille på folkesjela og være aktuell i tidsrommet hvor kampanjen var aktiv. Kanalen var allerede bestemt, vi skulle bruke utendørs til å formidle budskapet.

Hva skjer hvis vi lager en gratis bruktbutikk i busskurene i Trondheim?

Vi skaffet brukte klær, både fra egen garderobe og Fretex. Vi hengte daglig opp nye brukte klær som reisene kunne ta med seg hjem. Utvalget bestod av jakker, bukser og kjoler. Og i noen tilfeller så gav reisene sine egne klær til gratisbutikken.

Idé og budskap var et resultat av innsikt hentet inn fra innbygger-undersøkelsen. Her var det spesielt tre funn vi bygget videre på:

I hvilken grad er det svært sannsynlig at du vil gjøre følgende ila to år?

  • låne fremfor å kjøpe nytt: 21%
  • reparere fremfor å kjøpe nytt: 52 %
  • kjøpe brukt fremfor nytt: 37 %

Mens kampanjen pågikk, gjennomførte Miljøenheten i Trondheim kommune Ombruksuka. En hel uke hvor fokuset er på ombruk, reparasjon, matsvinn, bytting, deling og sirkulære løsninger.

For mer informasjon rundt små og store klimatiltak i Trondheim, sjekk ut trondheim 2030

Takk til Hyggelaget for fin kampanjefilm!

Casefilm

Involverte byråer

89548 e0fb4 original
Uredd

Kreativ leder