Gyldendal er et av Norges største forlag og har gjennom snart hundre år publisert både fag- og skjønnlitteratur til norske lesere. Denne våren blir romanen «Dette blir mellom oss» av debutantforfatter Alexander Kielland Krag lansert på Instagram, samtidig som den kan kjøpes i bokhandelen.
– Vi tror ikke nødvendigvis at det er enten eller når det gjelder digitale og analoge formater, i andre sammenhenger har det vist seg nye formater kan virke markedsutvidende snarere enn kannibaliserende, men akkurat dette har vi aldri prøvd før, så vi vet jo ikke hvordan det slår ut, sier Camilla Bruseland, kommunikasjonssjef i Gyldendal.
Utfordrer eget kjerneprodukt
Romanen henvender seg til et yngre publikum i aldersspennet 15 til 25 år. Dette er en krevende målgruppe å nå, og de konsumerer stadig mer innhold i korte snutter.
– Når vi nå gir ut denne romanen på Instagram så tar vi samtidig på alvor det som er mantraet i kommunikasjon og markedsføring, nemlig at man må tenke kanaluavhengig og treffe målgruppene der de er på deres premisser, sier Bruseland.
Digitale produkter og tjenester er et stadig viktigere forretningsområde for Gyldendal. Bruseland mener Norges første bok på Instagram er et bevis på at forlaget virkelig tenker nytt.
Konseptet er utviklet i samarbeid med TRY og produksjonsselskapet All Images.
Historien publiseres på Instagram-kontoen @dbmo_2020 i perioden fra 6. mai til midten av juni.
Involverte byråer
Robin Krüger
Rådgiver
Pål Schultz
Medierådgiver
Lars Rimstad
Rådgiver sosiale medier
Anine Andrea Namork
Rådgiver sosiale medier
Jeton Jacaniku
Foto
Ben Olsen Johnsgård
Video
Helena Tusvik Rosenlund
Produsent
Johannes Amble
Musikk
Tobias Olsen Johnsgård
Lys
Jørgen Brynhildsvoll
Design