Ruter-appen er en nyttig hjelper på veien – full av praktiske funksjoner som ikke alle vet om. Dette ønsket Ruter å fortelle om i sosiale medier.
– I Ruter-appen kan du både planlegge reisen din og kjøpe billett. Det gjør at storbyen og alt den har å by på, føles nærmere og mer tilgjengelig. Målet med disse always-on-snuttene er å hjelpe flere å oppdage bruksområdene til appen – i tillegg til å minne om nedlasting så klart, forteller Miriam Brockstedt Berg, ansvarlig for markedsføringskommunikasjon i Ruter.
Det kreative teamet i Anorak, Gaute Wetlesen Skåre og Ingrid Godager, lot seg inspirere av videoer på TikTok, hvor folk går opp til fremmede på gata og spør om alt fra hva de hører på til hvor mye de betaler i husleie. Ideen ble å spørre mennesker i Oslo om hvor de er på vei.
– I fem reels tar programleder Elias seeren med på en reise rundt i storbyen, og møter folk på farten. Møtene og personlighetene fanger interessen vår, før samtalen dreier inn på Ruter-appen. Gjennom lettbeint, improvisert og underholdende dialog, får vi innsikt i hvordan funksjonene i appen kan bidra til å gjøre hverdagen enklere, forklarer Ingrid.
– Undersøkelser viser at reisende som bruker appen, også er mer fornøyde med Ruter. Ved å bygge fortellinger rundt ekte mennesker og ekte historier, fletter vi inn budskapet om den smarte Ruter-appen på en engasjerende og sympatisk måte. Det tror vi gjør at folk liker Ruter litt bedre, legger Gaute til.
Involverte byråer
Nökkvi Thorsteinsson
Motion
Ellen Sørnes Hilleren
Prosjektleder
Involverte
Alexei Mokel
Produsent
Lev Mokel
Prodass
Sebastian Andreas Width
Lys og lyd
Bendik Hval
Musikk
Elias Vikøren Ronæss
Programleder
Miriam Brockstedt Berg
Ansvarlig markedskommunikasjon i Ruter
Gro Kirkeby
Ansvarlig sosiale medier i Ruter