Har lett seg gjennom 6000 reklamefilmer

Ny, men resirkulert reklamefilm fra MatPrat som består av over 30 gamle reklamefavoritter.

70906 db7da original

– Vi er litt slitne i øynene nå, sier regissør-teamet Matias & Mathias i produksjonsselskapet Bacon. Sammen med Anorak og MatPrat har de saumfart over 6000 gamle reklamer for å lage MatPrats nye, gjenbrukte reklamefilm.

– Det kastes for mye mat i Norge. Med kampanjen «Gjenoppskrifter» ønsker MatPrat å vise hvor enkelt det er å kaste mindre mat i hverdagen. I dag lanseres reklamefilmen for prosjektet, og jeg er imponert over folkene som har hjulpet oss med å komme opp med idéen og gjøre den til virkelighet. Resultatet er blitt en film som har litt av alt. Den byr på nostalgi, den er morsom og den er viktig, sier Mariann Sletten, marketingsjef i MatPrat.

Et puslespill

Den nye reklamefilmen fra MatPrat er satt sammen av gamle reklamer som tilsammen former et nytt budskap. Over 6000 filmer er blitt saumfart for å finne de riktige små ordene og setningene.

– Man sier som regel at det har vært en lærerik prosess når man er ferdig med en produksjon. Etter å ha sett uendelig mange timer med Norsk reklamehistorie, så kan vi ikke si noe annet denne gangen heller, sier regissørene.

– Idéen bak konseptet er å gjøre det lettere for folk å utnytte maten de allerede har til å lage noe nytt, og vise hvordan dagens middag kan bli til morgendagens måltid. I vårt fokus på gjenbruk har vi sammen med de flinke folka i Bacon laget en reklamefilm med gjenbrukte klipp fra kjente og mindre kjente reklamefilmer. Vi er stolte av filmen, og takknemlige for at så mange norske merkevarer har sagt ja til å bidra, forteller Jens-Petter Aarhus, kreativ leder i Anorak.

Fikk ja

I filmen, som har premiere på TV2 i dag, får vi korte gjensyn med over 30 gamle reklamefavoritter. Heldigvis for MatPrat skulle det vise seg å bli enkelt å få bidragsyterne i filmen med på laget.

– MatPrat har satt fingeren på noe viktig. Jeg synes de har kommet opp med god idé og funnet en morsom måte å formidle budskapet på. For oss i Tine er det viktig å redusere kasting av mat, og vi ser på dette som et fint bidrag sier Kathrine Mo, konserndirektør marked i Tine.

– Det er bare hyggelig å kunne bidra til gjenbruk. Det er ikke hver dag vi får spørsmål om å bli med i andres reklamefilmer, men når det handler om å fremme en så viktig sak var det lett å si ja, sier Rune Garborg, markedsdirektør i DNB.

Hver femte handlepose går i søpla

En tredjedel av all mat som produseres i verden kastes i søpla. I Norge kaster vi omlag 330.000 tonn mat i året. Butikkene står for 68.000 tonn, matindustrien 60.000 tonn, mens norske husholdninger kaster hele 231.000 tonn mat i løpet av et år.

– Dette er en opplysningskampanje som kort fortalt skal vise hvor enkelt det er å kaste mindre mat i hverdagen. Med «Gjenoppskrifter» skal vi vise hvordan dagens middag kan bli til morgendagens måltid, avslutter Mariann Sletten i MatPrat.


Fra Kims' «Feil Pose» laget av Tore Woll og Erlend Klouman Høiner i Try (ca. 2005).

Utmerkelser

  • Gullblyanten 2016 Film