Heisholt & Krokfoss på tur med Janus

Janusfabrikken presenteres i disse dager i ny og modernisert drakt – eller ullplagg – etter at Erik Heisholt i Heisholt Inc. og Anders Krokfoss i A2N har jobbet lenge, tett og grundig med eiere og ledelse om å spisse og modernisere merkevare, kommunikasjonskonsept og historiefortelling.

Janus

Erik Heisholt, kreativ leder i Heisholt Inc. og Anders Krokfoss, CEO i A2N Markedsførings- og Digitalbyrå har begge svært lang erfaring som strategiske og kreative rådgivere og konseptutviklere, både fra byrå- og kundesiden, og sammen danner de også et team som jobber involverende, tett og grundig med ulike oppdragsgivere som ønsker og diskutere/spisse merkevare og historiefortelling.

Har jobbet frem «nye Janus»

Monte Rosa Capital, som fra før eier sterke og kjente brands som Odlo og Henri-Lloyd, kjøpte i 2022 Janusfabrikken, med mål om å effektivisere og posisjonere den tradisjonsrike merkevaren slik at den enda bedre treffer dagens og fremtidens marked. Etter innledende samtaler med A2N, startet Heisholt & Krokfoss arbeidet og siden høsten 2022 har det vært utført en svært grundig jobb, strategisk og kreativt, hvor man i tett samarbeid har jobbet frem «nye Janus», som presenteres for markedet i disse dager.

– Et norsk industrieventyr

– Janusfabrikken er noe de aller fleste har et forhold til gjennom deres naturlige varme og trygge merinoullplagg. Den kvaliteten, historikken og kunnskapen som er forankret i den ærverdige fabrikken på Espeland i Bergen, som uavbrutt har strikket i Norge siden 1895, er et norsk industrieventyr. Et eventyr vi nå – sammen med Heisholt og Krokfoss – har jobbet tett med ledelse og markedsavdeling i Janusfabrikken for å spisse, modernisere og effektivisere, slik at nye Janus fremstår tydelig, attraktivt og tidsriktig, samtidig som tillit, kvalitet, historie og tradisjon blir ivaretatt og hyllet, sier Jørgen Brath i Monte Rosa Capital.

Se filmen her.

– Vi kjente som så mange andre godt til Janusfabrikken, og husket at vi både selv var kledd i ull fra Janus da vi var små, og det samme med ungene våre. Vi er ikke her for å «finne på noe», men jobber seriøst og grundig i våre strategiske og kreative samarbeid med «finne frem» det som allerede er der, utfordre og spisse dette og skape relevant kommunikasjon rigget for vår tid og fremover. Vi har jobbet tett med ledelsen i Janus og Monte Rosa siden oktober i fjor, og det var med ærefrykt vi vandret gjennom fabrikken på Espeland i Bergen første gang. Vi følte at dette ikke «bare» var snakk om en interessant strategisk og kreativ oppgave, men mer som om vi skulle forvalte og spisse et stykke viktig norsk industri- og bærekraftshistorie. I en tid hvor mange bedrifter forflytter produksjonen til lavkostnadsland, står Janus bokstavelig fast ved sine røtter, investerer på hjemlig grunn og prioriterer kvalitet fremfor kvantitet, noe som har vært meget inspirerende og jobbe med, sier Heisholt og Krokfoss.

– Passer til alle livets turer

– Vi var klare på at det faktum at vi er «strikket i Norge», var noe av det viktigste og få frem enkelt og tydelig. Det har også vært slik at ullklær ofte forbindes med ekstremturer og toppidrett. Generasjoner av nordmenn har valgt Janus' ekte kvalitet og komfort til både hverdag og ulike former for turer i mer enn 125 år. I forbindelse med revitalisering av produkt og merkevare nå, har vi tatt frem en helt ny kolleksjon, Janus Classic, en moderne kolleksjon hvor vi strikker med naturens eget mirakelfiber merinoull, og lager myke, naturlige termoregulerende plagg som passer til alle livets turer, og er designet for å vare, sier Brath.

1600x1070 Janus x3
Janus 1110 650 x3
Janus 1110 750 X1

Naturlig varme, strikket i Norge

– Vi har spisset og dramatisert den enkle og sanne innsikten som ligger i at Janus ikke bare strikker ullklær for ekstremsport-situasjoner. Fra kalde morgener i barnehagen til handleturer på lørdag formiddag, til fjell- og soppturer, Janus er naturlig varme, strikket i Norge. Kampanjens kreative hovedtema er nettopp at det finnes like mange turer som det finnes folk, og at Janus strikker ullklær for dem alle, sier Heisholt og Krokfoss.

Visuelt løft

– For å gi det nye kommunikasjonskonseptet det visuelle løftet det fortjener, har vi jobbet med en av Skandinavias mest anerkjente fotografer og regissører, Andreas Lind fra produksjonsselskapet Camera Link og hans fantastiske team.

– Man kan være så klok man bare vil, og tikke av alle de rette boksene, men til syvende og sist må selve uttrykket og kommunikasjonen gjenspeile og «oversette» strategi, verdier og visjoner til et folkelig og enkelt språk som både er vakkert og en hyllest til historikken. Det føler vi at vi sammen har lykkes med. Så langt har dette vært en fantastisk tur sammen med Monte Rosa og Janus, avslutter Heisholt og Krokfoss.

Involverte byråer

A2N
A

Anders Krokfoss

CEO / Strategisk Rådgiver

A

Adrianna Cybulska

Grafisk Designer

Camera Link Fotoagentur
A

Andreas Lind

Director & Photographer

H

Hannes Larsen

DOP

F

Frida Björkman & Max Wallér Zanden

Production

Apparat Utvikling
E

Eirik Heldal

Service Production Bergen

DR Glogo
Den Røde Gorilla Lydstudio
T

Trygve Eriksen

Produsent

Andre involverte

P

Philip Halvorsen

Drone Pilot

C

Cattis Aronsson

Stylist

G

Gabriel Watson

Editor