Heldigvis er ikke dette en søppeldunk
For da kunne alle som har vært innom den nye dagligvarebutikken til Framtiden i Våre Hender denne uken ha risikert inntil 3 år i fengsel.
Aktuelt byrå
Publicis Kitchen
Denne lille matbutikken ble plassert utenfor Rema 1000 Fredensborg natt til mandag. Dagligvaren inviterer store matvarekjeder til å legge matavfallet sitt her, så det er lovlig for folk å hente det siden dette offisielt er en dagligvare og ikke en søppeldunk.
I Norge er det merkelig nok ulovlig å hente spiselig mat, kastet av dagligvarebransjen, fra søppeldunker. Derfor erklærte Publicis Kitchen og Framtiden i våre hender denne uken Norges minste dagligvarebutikk for åpnet.
Denne kreative tvisten gjør at Framtiden i Våre Hender herved kan invitere alle som måtte være interessert til en gratis handletur utenom det vanlige - innenfor lovens rammer.
Også matbutikkene er invitert til å «kaste» den fullt spiselige maten sin i Framtiden i Våre Hender sin lille butikk istedenfor i sine egne dunker, sånn at det er lovlig for folk å hente den.
Målet med kampanjen er å bevise at det finnes en interesse for denne maten, og å peke på en lov og et matkastesystem som har gått ut på dato for lenge siden – noe Framtiden i Våre Hender jobber for å fikse.
– Vi er opptatt av at loven skal forebygge matsvinn og at det svinnet som er uunngåelig skal bli donert til Matsentralen, Bymisjonen og andre aktører som kan distribuere maten til folk som trenger den, i stedet for at den havner i søpla, sier kommunikasjonssjef Anne Kari Garberg i Framtiden i Våre Hender
Mye oppmerksomhet
Dunken har fått gårsdagens brød til å gå som varmt hvetebrød denne uken, med lange køer og fortjent oppmerksomhet fra noen av landets største influencere samt medier som TV 2 Nyheter, NRK Nyheter, Nyhetsmorgen, VGTV og God Morgen Norge. Etter én dag hadde kampanjen samlet over 3000 underskrifter til ny matkastelov, og underskriftene fortsetter å strømme inn.
Smakfullt søppel
I ekte dagligvaretradisjon tro, har Dumpster Deli Dagligvare også gått på med en kampanje som viser hvor mye godt de har i butikken sin, men som blir kastet av dagligvarebransjen.
– Det har vært fint å kunne gi denne maten så mye kjærlighet som maten butikkene vanligvis reklamerer for får. Vi tror at noen digge produktbilder, ordentlige radioreklamer og proffe matlagingsvideoer kan bidra til å overbevise de siste som fortsatt måtte være skeptiske til butikkens innhold, sier det kreative teamet bak idéen, Per Berge Moe, Sollin Sæle og Torbjørn Havn.
Radiospot: Fiskeboller
Radiospot: Ta en potet
Førstemann til å ansette Gard Wanderoy
Gard Wanderoy, som vant studentpris i både D&AD og One Show i år har hjulpet til på denne kampanjen, og gjort en eksepsjonelt god jobb. Dette sier den nyutdannede kreatøren, som har mulighet til å hoppe på nye prosjekter akkurat nå:
– «Alle» drømmer jo om å lage dritkul reklame. Så da jeg fikk telefonen og hørte om kampanjen, var det ingen tvil om at mitt første prosjekt skulle dedikeres til Framtiden.
Det er fortsatt ikke for sent å prøve seg på lovlig dumpsterdiving, og du kan se hvor dunken befinner seg til enhver til i storyen til instagramkontoen @framtidenivårehender.
Involverte byråer
Iben Middelthon Tjessem
Prosjektleder/Produsent
Hung Pham
Fotograf
Mari Sjølyst
Prosjektleder
Jonathan Vivaas Kise
Fotograf
Andre involverte
Sigurd Aune
Arkitekt
Mats Høiby
Foto
NESLO (Håvard Olsen)
Komponist