Helios til folket

Kjeden for økologisk og miljøvennlig mat ønsker å nå lenger enn de spesielt interesserte og vil ut til folket. Dit skal de komme med Uniforms hjelp.

15918 53fbc original
15919 3d21e original
15920 5d616 original
15921 5825d original
15922 98e2d original
15923 21cc4 original
15924 da100 original

Helios har siden 1969 levert økologiske, biodynamiske og miljøvennlige produkter til det norske markedet. Produktene har i hovedsak vært solgt gjennom spesialforretninger for økologiske varer.

Nå skal Helios ut til folket, ifølge Erik Jansson, daglig leder i Uniform Strategisk Design.

Over 100 varianter. Uniform vant pitchen med å reposisjonere Helios fra å være et merke for en trofast og bevisst «menighet» som handler i spesialforretninger til å henvende seg til den vanlige dagligvarekunden. Uniform har utviklet ny merkevareplattform og redesignet identitet og pakninger på over 100 varianter.
– I prosessen har det vært viktig å beholde en historisk forankring. Helios har en unik posisjon og troverdighet i økologisegmentet med mange lojale kunder. Det har de siste årene kommet mange nye aktører innen økologi, men ikke mange har den lange historien som Helios, fortsetter Jansson.



Sterk gjenkjennelse.
Gjennom fokusgrupper ble det klart at det var navnet Helios som hadde størst gjenkjennelse og var det elementet som det var viktigst å ta vare på. Dette ga prosjektet en frihet til å tenke nytt.
– Vi redesignet logoen og ga den en prominent plass på alle pakninger for å skape sterk gjenkjennelse i en kaotisk dagligvarebutikk. Logoen underbygger også betydningen av navnet Helios, solguden. Pakningene opptrer sammen med kjente merkevarer, derfor var det viktig at Helios sto godt frem i hyllen.

Utgangspunkt i frø. Det er utviklet ulike håndtegnede mønster for alle produktseriene. Alle mønstrene har utgangspunkt i en frøform. Felles for produktene til Helios er at det er råvarene og smak som står i sentrum og de skal synes i pakningen der det er mulig.
– Helios er unike i sine absolutte krav til kvalitet på alle råvarer. Sammen med sin lange historie gir det trygghet og troverdighet hos kunden. Vi har ønsket at denne kvaliteten og omtanken skal gis til kjenne i pakningsdesignet, avslutter Jansson.

Team:

Grafisk designer: Cecilie Berg Børge-Ask

Kreativ leder: Camilla Hansteen

Strategisk rådgiver: Erik Jansson

Prosjektleder: Pia Falk Lind


Involverte byråer

Uniform