Historier for havet
Et dugnadsbasert innholdskonsept som nå er blitt undervisningsopplegg i ungdomsskolen.
Aktuelt byrå
BRUNCH Oslo
Joda, havet blir varmere, surere og plastsuppa blir tykkere. På tross av dette viser forskning på miljøengasjement at den mest effektive måten å skape engasjement og handling på, er å appellere til håp, ikke frykt.
Derfor har miljøorganisasjonen Nordic Ocean Watch de siste årene jobbet systematisk med å løfte frem positive krefter som jobber for et friskt hav og formidle historier som gir grunn til optimisme. Prosjektet har fått tittelen Historier for havet.
Bra ting skjer (vi hører bare for lite om det)
Med hjelp fra Brunch Oslo, PUSH og en rekke frilansende frivillige har NOW brukt de siste årene på å finne og fortelle historier om folk og prosjekter som tar vare på havet. Og det skjer mye fint der ute!
- I Nord-Norge har organisasjonen Tarevoktere ryddet kysten for kråkeboller, og der det tidligere var en undervannsørken er tareskogen på vei tilbake.
- Satoumi er i vinden. Hva er Satoumi, sa du? En japansk tradisjon for å ta vare på havet fra land, selvfølgelig.
- Verden har fått en ny, global havavtale etter 15 (!) år med samtaler. Historier for Havet formidler hva denne innebærer i korte trekk.
- En av verdens dyktigste undervannscinematografer er fra Grimstad. I en lengre film produsert av PUSH får Kjetil C Astrup dele sin verden:
I tillegg har vi gjennom prosjektet intervjuet seilende dokumentarfilmskapere, løftet frem fotografer og vært veiledere for filmstudenter. Innholdet kan dykkes ned i på nordicoceanwatch.no/historier.
Mer enn 6 sekunder
Historier for havet har som ambisjon å være en motvekt til skrikende snutter og lynkjappe tiktoks. Kjernen i prosjektet handler om å skape historier som gir publikum muligheten til å fordype seg, bruke tid og ta seg en pause fra “doomscrolling”. Historiene oversettes naturligvis til ymse klikkvennlige formater, men for å få fullt utbytte av dem kreves både tid og oppmerksomhet. Heller enn å høste flyktige klikk og likes, er formålet å bygge en plattform som kan gi grobunn for engasjement og dedikasjon over tid.
Havet på pensum
Litt ekstra stas var det at NOW ble kontaktet av Gyldendal kort tid etter lansering, med en forespørsel om å bruke historiene som utgangspunkt for et undervisningsopplegg på ungdomstrinnet. Kort tid etter publisering hos Gyldendals Skolestudio har hundrevis av elever fra 8-10 trinn jobbet seg gjennom opplegget, og i tiden fremover vil prosjektet løftes frem på aktuelle merkedager og når havet er på agendaen. Sånt blir det fremtidige havhelter av!
En stor takk til alle som har vært med på dugnaden:
Bidragsyterne i NOW, Push Media, Cinemarine, Gyldendal, Tarevoktere ++