Hjelpende hånd for Bybanen

Skyss Bybanen lanserer i dag en kampanje for å gjøre publikum oppmerksom på sikkerheten rundt Bybanen i Bergen.

18691 1ba62 original
18692 b230d original
18693 17582 original

Kampanjen lanseres i samarbeid med blant andre Statens Vegvesen, Trygg Trafikk og politiet. Målet med kampanjen er å redusere antall kritiske hendelser og forhindre ulykker.

Nytt transportmiddel. Bybanen startet å gå i Bergen den 22. juni 2010. Som et nytt transportmiddel, er det fortsatt uvant for mange bergensere å forholde seg til banen. Kommunikasjonsrådgiver hos Skyss, Camilla Lundberg Berntzen, forklarer.

Vi er bekymret for folks manglende oppmerksomhet rundt Bybanen. Daglig opplever vi mange tilløp til ulykker med syklister i sporet og fotgjengere og bilister som krysser uten å se seg for. Folk vet ikke om alle farene ved bybanen og de taes derfor ikke alvorlig. Vi trengte informasjon som åpner opp folks øyne, for slik det er nå etterlater mange skjebnen i andres hender når de ferdes i langs bybanetraseen.

Hjemmeavlet kommunikasjon. Kampanjen, som ganske enkelt oppfordrer folk til å ta vare på seg selv i bybanesporet, er utviklet av det bergenske kommunikasjonsbyrået Orangeriet.

Ønsket er å belyse aktuelle problemstillinger som Bybanens forkjørsrett, at den er lydløs, har lang bremselengde og at den ikke kan svinge unna på en enkel og lett oppfattelig måte, sier tekstforfatter Thomas Teige.

Team:

AD: Ellisiv Skogmo

Tekst: Thomas Teige

Prosjektleder: Linda Hansen

Foto: Fred Jonny

Involverte byråer

64678 32781 original

Oktan Orangeriet