For å skape blest rundt påmeldingen til årets utgave av Ung Kultur Møtes (UKM) i Oslo, valgte UKM og Anorak å overraske ungdommene som hadde vært tidlig ute og meldt seg på aller først.
– I dagens samfunn handler veldig mye om å være perfekt. Vår oppgave var å få unge til å snakke og bry seg om en festival for ukjent og upolert kultur, sier Janne Espevalen, rådgiver i Anorak.
«Merch for ukjente»
Med null kroner i mediebudsjetter kom Anorak opp med en annen type media for å nå de unge, nemlig «Merch for ukjente». En kolleksjon med skreddersydde logoer og merch til de unge og helt ukjente deltakerne av UKM – som punkbandet Hudkreft, eller cosplayeren Jennifer. Ungdommene visste ingenting om prosjektet før noen av Norges største artister dukket opp på sosiale medier iført deres merch.
En av deltakerne som ble overrasket var popspiren Claire L. :
– Tanken på at noen har satt seg ned og designet merch til meg er jeg evig takknemlig for, og at Julie Bergan har brukt genseren min er ganske uvirkelig.
– Å få oppmerksomhet fra sine største idoler er en dagdrøm fra vår egen barndom. Det var innmari stas å få realisere det for noen andre, forteller kreatørteamet Tone Jansson og Anna Berg Gjendem.
Hkeem i klasserommet
Silja Sol, Razika og Eva Weel Skram er noen av artistene som stilte opp og delte den ukjente merchen. I tillegg ble Hkeem med inn i klasserommet for å overraske to unge rappere som skulle delta i UKM før første gang.
– Dagens unge og upolerte kunstnerspirer er de som skal føre norsk kulturliv videre. UKM er en arena som heier på deg og hjelper deg frem uansett hva slags drøm du bærer på. Mange av Norges største artister har startet der, og det varmet derfor å se at så mange hadde lyst til å gi noe tilbake, sier Margaret Berger, fylkeskontakt i UKM Oslo.