Identitetsdesign, Skedsmo Betong

Bakgrunn/målsetning: Betongfirmaet Skedsmo Betong (1954) ønsker seg ny visuell identitet. Målet - å øke synlighet og gjenkjenning. Som føringer gis at firmaets kjerneverdier ”positiv, fleksibel og handlingsorientert” videreføres, dessuten at gult og svart forblir profilfargene. Konsept/idé/strategi: Identitet uten spredning gir verken synlighet eller gjenkjenning. Imidlertid er firmaets betongbiler stadig å se på veiene. Vi vedtar bilene som ”spydspissen” i identiteten. Men med utfordringer som visuell og auditiv støy, redusert luftkvalitet og treg trafikkflyt kan anleggskjøretøy oppleves som sjenerende. Å tilrettelegge for et positivt publikumsmøte avgrenser dermed designstrategien. Betongbilene tenkes derfor som individer i en arbeidsbiesverm. Dette skal pirre fantasi og innlevelse, utløse synlighet og gjenkjenning, symbolisere firmaets kjerneverdier og videreføre fargepaletten. Biemønsteret brukes på alle betongbiler (februar 2013). Designmanualen (”Skikk og bruk for Skedsmo Betong”) utformes som en gammel håndbok med gamle fotografier av anlegget og joviale analogier mellom arbeidsbier og betongbransjen. Heksagonformene i den nye logoen symboliserer det kjemiske forholdet mellom ingrediensene i firmaets betongformel. Blandet av arbeidsbier; de gule og svarte formene assosierer en bikube. Firmaet er distriktets eldste aktør. Denne troverdighetskilden fremheves ved å bringe ”1954” inn i logoen. Navnetrekket gjenspeiler 1954-skiltet som ruver over fabrikkbygningen. Til presentasjonsmal, visittkort mm. benyttes en rustikk ”betongbakgrunn” som reflekterer firmaets historiske sus.

28500 7846d original
28508 2940c original
36463 68006 original
36464 24f63 original
36465 3bbcd original
36466 7ad3f original
36467 ab81a original
36468 84b01 original
36469 1d84b original
36470 a18b6 original
36471 84e24 original
36477 42ee6 original
36478 a287e original
36479 db9bb original
36480 8c3c7 original
36481 d9427 original
36482 ecd14 original
36483 2d1fd original
36484 f9a30 original
36485 4d4b4 original
36486 f1136 original
36487 28431 original
36488 9b9ba original
36489 7632c original
36490 74c18 original

Bakgrunn/målsetning:
Betongfirmaet Skedsmo Betong (1954) ønsker seg ny visuell identitet. Målet - å øke synlighet og gjenkjenning. Som føringer gis at firmaets kjerneverdier ”positiv, fleksibel og handlingsorientert” videreføres, dessuten at gult og svart forblir profilfargene.

Konsept/idé/strategi:
Identitet uten spredning gir verken synlighet eller gjenkjenning. Imidlertid er firmaets betongbiler stadig å se på veiene. Vi vedtar bilene som ”spydspissen” i identiteten.

Men med utfordringer som visuell og auditiv støy, redusert luftkvalitet og treg trafikkflyt kan anleggskjøretøy oppleves som sjenerende. Å tilrettelegge for et positivt publikumsmøte avgrenser dermed designstrategien.

Betongbilene tenkes derfor som individer i en arbeidsbiesverm.

Dette skal pirre fantasi og innlevelse, utløse synlighet og gjenkjenning, symbolisere firmaets kjerneverdier og videreføre fargepaletten. Biemønsteret brukes på alle betongbiler (februar 2013).

Designmanualen (”Skikk og bruk for Skedsmo Betong”) utformes som en gammel håndbok med gamle fotografier av anlegget og joviale analogier mellom arbeidsbier og betongbransjen.

Heksagonformene i den nye logoen symboliserer det kjemiske forholdet mellom ingrediensene i firmaets betongformel. Blandet av arbeidsbier; de gule og svarte formene assosierer en bikube.

Firmaet er distriktets eldste aktør. Denne troverdighetskilden fremheves ved å bringe ”1954” inn i logoen. Navnetrekket gjenspeiler 1954-skiltet som ruver over fabrikkbygningen. Til presentasjonsmal, visittkort mm. benyttes en rustikk ”betongbakgrunn” som reflekterer firmaets historiske sus.

8173-cc363-original.pdf

24094-eba8b-original.pdf PDF, 81.328 MB
Last ned

8175-441e6-original.pdf

24095-1ef6a-original.pdf PDF, 18.286 MB
Last ned

Involverte byråer

Gandalf