Og selv om folket kjenner sin IKEA-katalog, vil nok mange bli overrasket over kampanjens uventede form. I alt fra TV-filmer til bannere og utendørsløsninger er det nemlig IKEA-kundenes gamle møbler som er til salgs.
– Når man kjøper seg en ny sofa, oppstår jo som regel behovet for å kvitte seg med den gamle. I god IKEA-ånd låner vi derfor bort annonseplassen vår til kunder som skal rydde plass til nye ting hjemme, sier Cathrine Boije, markedskommunikasjonssjef i IKEA.
– Vi ønsker å inspirere folk til å fornye hjemmene sine, men det betyr ikke at vi mener at alt det gamle skal kasseres, fortsetter Boije.
– Det er mange grunner til å skifte ut ting, og vi synes det er flott hvis gamle møbler får et nytt liv hos noen andre, noe vi markerer tydelig med denne lanseringskampanjen.
For første gang
Kampanjen er utviklet av Hans Magne Ekre og Alexander Gjersøe i SMFB, som ser på produksjonen som et ganske unikt prosjekt:
– Vi har vært med på å utvikle mange nyhetskampanjer, men å hjelpe noen som har kjøpt en nyhet, med å selge noe gammelt, har vi aldri gjort før. Det har vært utrolig morsomt å få gamle, slitte sofaer, skap og stoler inn i studio, og hjelpe de til å skinne som aldri før, sier Alexander Gjersøe.
– Det er også definitivt første gang vi lager reklamefilmer som kjøres i beste sendetid for et produkt som kun finnes i ett eksemplar.
IKEA-nyheter som skal inn og gamle møbler som skal ut, finner du side om side på TV, bannere, utendørs og Facebook de nærmeste seks ukene.
Involverte byråer
SMFB
Animasjonsdepartementet Filmproduksjon
Verdens Sterkeste Mann Lyd
EssenceMediacom Mediebyrå
Trigger Oslo PR-byrå