JCP PRAD og Redningsselskapet retter fokuset mot drukning i en av årets viktigste kampanjer

Nå er kampanjen fra vinnerene av Ocean Outdoors Digital Creative Competition klar. Kampanjen skal bidra til å bygge enda mer kunnskap rundt livredning og drukning.

IMG 3229 kopi kopi
IMG 3231 kopi
IMG 3232

Det er et drøyt halvår siden PR- og reklamebyrået JCP PRAD og Redningsselskapet gikk til topps i kategorien «non-profit» i Digital Creative Competition, en årlig konkurranse gjennomført av Ocean Outdoor. Konkurransen kårer den beste ideen til en utendørskampanje, og vinneren får gjennomføre kampanjen til en visningsverdi av 1,5 millioner kroner på Ocean Outdoors flater.

Kampanjen har navnet «Ser du hvem som drukner?», og benytter Ocean Outdoors DeepScreen™-teknikk til å vise hvordan man kan kjenne igjen en drukningsulykke. For en drukningsulykke er nemlig ikke slik den ser ut som film.

«I år var ikke bare en stor økning i innsendelser, men kvaliteten på innsendelsene var også i en helt annen liga enn i fjor. Det er tydelig at bidragsyterne har lagt mye innsats i å finne gode og effektive løsninger som kan utnytte mediekanalen på en sterk måte», lød juryens begrunnelse.

Nå har kampanjen gått live, blant annet på Oslo Bussterminal, der DeepScreen™-teknologien har blitt brukt på den ikoniske kuben i taket av inngangshallen.

– Vi jobber kontinuerlig mot vår visjon om at ingen skal drukne, og folkeopplysning er noe av det viktigste vi kan gjøre i så måte. Drukning skjer stille og kan være vanskelig å kjenne igjen. Kampanjen JCP PRAD har laget viser hva du skal se etter på en veldig effektiv måte, sier Tanja Krangnes, fagsjef for drukningsforebygging i Redningsselskapet.

IMG 3235
IMG 3238
IMG 3240
IMG 3244

– Vi har jobbet sammen med Redningsselskapet i flere år allerede for å fremme vannsikkerhet, og det er ekstremt givende å jobbe med noe så viktig. Mange av oss har nok et bilde av drukning der personen som er i ferd med å drukne roper desperat etter hjelp, men sannheten er at drukning ofte foregår i det stille. Denne kampanjen er en sterk måte å vise dette på, og gjøre folk oppmerksomme. Potensielt kan den redde liv, sier kreatørene i JCP PRAD Christian Kruse og Victoria Allan.

Managing Director i Ocean Outdoor, Thomas Haave, er meget fornøyd med resultatet.

– Vi synes alltid det er spennende når annonsører benytter nettverket vårt på en kreativ måte, og ekstra flott når det bidrar til en god sak. Vi har aldri mål høyere besøkstall på Oslo Bussterminal enn hva vi har sett denne uken, og vi er godt fornøyde med at så mange får se vinnerbidraget fra fjorårets DCC, sier Haave.

Apropos alt dette: DCC 2023 har åpnet for bidrag.

Fjorårets jury bestod av: Juryleder Therese Becke (POL), Ricardo Cuilenheim (RED dentsu X), Maria Aas-Eng (Lava Oslo), Jannicke Josefsson-Ruud (Maverix), Einar Karlsen (Publicis Media), Alexander Gjersøe (Ring2), Christian Bernt (WAL) og Elisabeth Thune (Oslo Bussterminal).