Kampanjens tema er inspirert av den mest vanlige setningen parkeringsbetjentene møter når noen kommer springende til sin feilparkerte bil: «Jeg skulle bare »
Kari Eliassen, kommunikasjonsdirektør i Trafikketaten, sier at en feilparkert bil kan lage mye kaos.
Ofte går dette ut over trikken, og når den ikke kommer fram forplanter problemet seg raskt. Bilene kommer ikke forbi, noe som fører til at nye biler ikke kommer forbi dem igjen. Og neste trikk blir også stående. Enda verre kan det bli dersom feilparkerte biler fører til at utrykningskjøretøyer ikke kommer frem. Vi ønsker at alle skal tenke seg om før de feilparkerer. Byen blir sikrere og enklere å ferdes i når vi unngår parkeringskaos, sierEliassen.
Try Reklamebyrå med kreativt team Karin Lund og Øystein Halvorsen står bak kampanjen. Konsulent Arne Eggen sier at man skal nå alle som kjører og parkerer i Oslo.
Først og fremst de det er mulig å påvirke de som skjønner problemet, men som innimellom feilparkerer likevel. I tillegg trenger ambassadørene drahjelp og gode argumenter. Og treffer vi riktig godt oppnår vi kanskje målet med at byens befolkning i større grad ser hvilken viktig jobb trafikketaten gjør. At etatens tilstedeværelse er helt nødvendig at noen er nødt til å gjøre en til tider upopulær jobb for at vi alle skal komme frem dit vi skal trygt og til rett tid.
Kampanjen kommer til å bli synlig i bybildet de neste ukene. I leskur, bysykkelstativer, boards på utvalgte vegger, på trikker og busser. I tillegg vil en liten brannbil i buddy-format kjøre rundt og stoppe på utvalgte steder. Betjenter vil snakke med publikum og dele ut informasjonsfoldere med gode parkeringsråd.
Kreative: Øystein Halvorsen og Karin Lund
Prosjektleder: Kaya Yssen Try
Konsulent: Arne Eggen
Involverte byråer
TRY