Jernia med nytt bærekraftkonsept

Jernia ønsket seg en bærekraftskommunikasjon som måtte være tydelig, troverdig og gjenkjennelig uten å bruke det forslitte b-ordet. McCann Oslo lagde derfor konseptet «Vi fikser det sammen».

«I vår kommunikasjon rundt bærekraft ville vi for alt i verden unngå klisjeer og selvfølgeligheter.»

Markedsdirektør Trygve Haldorsen, Jernia

Underlig nok er ordet «bærekraft» et av vår tids minst bærekraftige. Det er ikke måte på hvilke sammenhenger det dukker opp i. Dermed passerer det stort sett rett gjennom sansene, uten å etterlate det viktige budskapet det egentlig er ment å fortelle.

– Dette var en av de største utfordringene våre, forteller markedsdirektør Trygve Haldorsen i Jernia. – I vår kommunikasjon vil vi for alt i verden unngå klisjeer og selvfølgeligheter, ikke minst fordi vi mener alvor når det kommer til bærekraft. På dette området skal vi være bransjeledende. Kommunikasjonen vår må derfor både være tydelig, troverdig, gjenkjennelig – og ikke minst sann.

2 Jernia bærekraftside
3 Jernia bærekraft Case
6 Jernia bærekraftsannonser 1
6 Jernia bærekraftsannonser 2

Dette var oppgaven Jernia-kjeden ba McCann Oslo om å løse.

Teamet i McCann Oslo bestemte seg tidlig for at temaet ikke måtte kommuniseres ovenfra og ned, som vanlig corporate-kommunikasjon.

– Miljø og bærekraft opptar folk, forteller kreatør Kim Amundsen.

– Men ingen liker når bedrifter bare skryter på seg miljøengasjement. Og det siste Jernia vil er å bedrive grønnvasking.

7 Jernia bærekraft fotomaner 1
7 Jernia bærekraft fotomaner 2
7 Jernia bærekraft fotomaner 3
7 Jernia bærekraft fotomaner 4

Byrået endte dermed med et konsept som involverer kundene og som forteller om Jernias tiltak og tilbud. Konseptet uttrykkes med setningen Vi fikser det sammen.

– Konseptet forteller både at vi og våre produkter hjelper folk å ta vare på tingene sine, samt at ingen kan løse bærekraftutfordringen på egen hånd. Det finnes ingen annen vei enn at alle bidrar, forklarer Haldorsen.

– Vi valgte dessuten å redusere generelt prat omkring bærekraft mest mulig, og i stedet løfte fram de konkrete tiltakene vi i Jernia har iverksatt.

5 Jernia bærekraftsillustrasjoner 1
5 Jernia bærekraftsillustrasjoner 2
5 Jernia bærekraftsillustrasjoner 3
4 Jernia bærekraftsillustrasjoner 4

– Vi trenger ikke vise tørre sletter og smeltende isfjell hver gang vi skal kommunisere bærekraft. Slike bilder er like utslitte som ordet, forteller kreativ leder Siv Trælvik Breien i McCann Oslo. Byrået valgte derfor å bruke illustratøren Zarina Saidova.

– Zarina har en original strek og klarte å illustrere de komplekse sidene ved bærekraft på en tydelig og sjarmerende måte, fortsetter Trælvik Breien.

Kanaler: Online video, sosiale medier, web og print.

Andre involverte

L

Line Dammen

Foto

T

Trygve Haldorsen

Markedsdirektør, Jernia

K

Kate Donic

Grafisk designer, Jernia