Jernia med nytt bærekraftkonsept
Jernia ønsket seg en bærekraftskommunikasjon som måtte være tydelig, troverdig og gjenkjennelig uten å bruke det forslitte b-ordet. McCann Oslo lagde derfor konseptet «Vi fikser det sammen».
Aktuelt byrå
McCann Oslo
Underlig nok er ordet «bærekraft» et av vår tids minst bærekraftige. Det er ikke måte på hvilke sammenhenger det dukker opp i. Dermed passerer det stort sett rett gjennom sansene, uten å etterlate det viktige budskapet det egentlig er ment å fortelle.
– Dette var en av de største utfordringene våre, forteller markedsdirektør Trygve Haldorsen i Jernia. – I vår kommunikasjon vil vi for alt i verden unngå klisjeer og selvfølgeligheter, ikke minst fordi vi mener alvor når det kommer til bærekraft. På dette området skal vi være bransjeledende. Kommunikasjonen vår må derfor både være tydelig, troverdig, gjenkjennelig – og ikke minst sann.
Dette var oppgaven Jernia-kjeden ba McCann Oslo om å løse.
Teamet i McCann Oslo bestemte seg tidlig for at temaet ikke måtte kommuniseres ovenfra og ned, som vanlig corporate-kommunikasjon.
– Miljø og bærekraft opptar folk, forteller kreatør Kim Amundsen.
– Men ingen liker når bedrifter bare skryter på seg miljøengasjement. Og det siste Jernia vil er å bedrive grønnvasking.
Byrået endte dermed med et konsept som involverer kundene og som forteller om Jernias tiltak og tilbud. Konseptet uttrykkes med setningen Vi fikser det sammen.
– Konseptet forteller både at vi og våre produkter hjelper folk å ta vare på tingene sine, samt at ingen kan løse bærekraftutfordringen på egen hånd. Det finnes ingen annen vei enn at alle bidrar, forklarer Haldorsen.
– Vi valgte dessuten å redusere generelt prat omkring bærekraft mest mulig, og i stedet løfte fram de konkrete tiltakene vi i Jernia har iverksatt.
– Vi trenger ikke vise tørre sletter og smeltende isfjell hver gang vi skal kommunisere bærekraft. Slike bilder er like utslitte som ordet, forteller kreativ leder Siv Trælvik Breien i McCann Oslo. Byrået valgte derfor å bruke illustratøren Zarina Saidova.
– Zarina har en original strek og klarte å illustrere de komplekse sidene ved bærekraft på en tydelig og sjarmerende måte, fortsetter Trælvik Breien.
Kanaler: Online video, sosiale medier, web og print.
Involverte byråer
Ole Kristian Ellingsen
Tekstforfatter
Friksjon Film Filmproduksjon
Zarina Saidova
Illustrasjon
Andre involverte
Line Dammen
Foto
Trygve Haldorsen
Markedsdirektør, Jernia
Kate Donic
Grafisk designer, Jernia
Carl Mikkel Kollerøy Foss
Social media manager, Jernia