Gilde Juleaquavit er originalen. Siden lanseringen i 1988 har den differensiert seg fra konkurrentene ved å lanseres i ny drakt hvert år. Til tross for å ha etablert seg som markedsleder i segmentet har ikke de siste lanseringene resultert i en ønsket utvikling.
– Arcus ønsket å aktualisere årets Juleaquavit overfor en forbruker med høyere bevissthet i valg av produkter og tjenester, i tillegg til å ha en noe høyere betalingsvillighet. I tillegg var det ønskelig med et uttrykk som kvalifiserte produktet inn på dukede bord også etter julen, uttaler senior designer i FRANK., Geir Lysbakken.
– Løsningen presenterer årets Juleaquavit i et mer kontemporært uttrykk enn tidligere og kommunisere høy kvalitet og godt håndverk med en selvsikkerhet originalen verdig, sier Lysbakken.
– Ønsket om å utvikle et design for årets Juleaquavit som oppleves aktuelt for de spesielle anledningene også etter julefeiringen, løste vi med å avstå fra å benytte klassiske elementer assosiert med julen.
Gilde Juleaquavit er originalen og har en rik håndverkstradisjon å forvalte. Utfordringen var å balansere historien om ekte håndverk og kvalitet uten å fremstå som en tradisjonell aquavit.
– Årets Gilde Juleaquavit står ut fra kategorien, med en forenklet rikhet som balanser assosiasjoner mellom kvalitet og håndverk, uten å fremstå som tradisjonell. Designets subtile eleganse, kvalifiserer produktet inn på et hvert høytidsstemt bord, uavhengig av anledning, avslutter Lysbakken.
Involverte byråer
FRANK.