Klar for sjøen 2021

Alkovettorganisasjonen Av-og-til og Melvær&Co er aktuelle med årets «Klar for sjøen»-kampanje. Denne gangen har de fått med seg Janove Ottesen i kulissene, som har skrevet en låt til en noe bisarr kampanje som har som mål å redde liv på sjøen.

Båtenikveld

Nettopp det med å redde liv på sjøen har aldri vært viktigere enn nå, idet vi går inn i det som av alle spås å bli tidenes båtsommer. Klar for sjøen-kampanjen samler alle de største i Norge på båtfeltet (politiet, Redningsselskapet, Sjøfartsdirektoratet osv.), og målet er å jobbe for godt alkovett i båt. I fjor var 1 av 2 dødsfall på sjøen knyttet til rus. Samtidig viser en fersk undersøkelse gjennomført for organisasjonen Av-og-til at 2 av 10 rogalendinger har sittet på med en beruset båtfører. Det er blant de høyeste i landet, hvor snittet er 1 av 10.

Nå har et sterkt rogalandslag, bestående av artisten Janove Ottesen, skuespiller Arthur Berning og Melvær&co laget en interessant og bisarr kampanjefilm vi tror vil slå godt an i årets nasjonale kampanje – som lanseres torsdag 3. juni.

Se kampanjefilmen her.

– Å drikke i båt er det samme som å kjøre uten sikkerhetsbelte, det skal man bare ikke gjøre, sier Janove Ottesen om temaet i kampanjen.

Han er glad for å ha bidratt til å skape oppmerksomhet om en utfordring som tar mange liv.

– Alle vet det og enig i at alkohol og båtføring ikke hører samme. Men likevel er det mange som drikker på sjøen og hver sommer leser man i avisen om folk som har mistet livet, sier Ottesen.

Hans oppfordring til båtfolk før rekord-båtsesongen er klar:

– Kos deg i båten, parker den og gå i land, så kan du åpne champagnen.

Janove Arthur Studio
Janove Ottesen og Arthur Berning i studio under innspilling av låten.
Split2
Arthur Berning før og etter liksminke.
Randi Hagen Eriksrud12
Generalsekretær i Av-og-til, Randi Hagen Eriksrud, leder Klar for sjøen-samarbeidet.

Generalsekretær i Av-og-til, Randi Hagen Eriksrud, leder Klar for sjøen-samarbeidet.

– Vi er veldig glad for å ha fått med Janove! Han har en unik formidlingsevne, og den opplever vi at når gjennom i denne kampanjen. Resultatet håper vi blir at flere får med seg det viktige budskapet om å holde seg edru bak roret, sier Eriksrud.

Hun fortsetter: – Til årets kampanje har et meget sterkt rogalandsbasert lag (bestående av Janove Ottesen, Arthur Berning og byrået Melvær&co) levert en både interessant og original låt og kampanjefilm vi tror vil slå godt an.

I Statens havarikommisjons kartlegging av fritidsbåtulykker kom det frem at hver femte forulykkede i 2018 omkom etter at båten gikk på grunn eller kolliderte.

– Havarikommisjonen sier at høy fart, ruspåvirkning og tussmørke kjennetegner disse ulykkene. Det kommer også frem at det var unge mennesker som ble rammet, og ulykkene oppstod på vei hjem fra fest, sier Eriksrud.

Involverte byråer

Moxey Filmproduksjon
K

Knut Robberstad

Regissør

S

Sissel Gorset

Produksjonsleder

Andre involverte

J

Janove Ottesen

Musikk

A

Arthur Berning

Vokal / skuespiller

A

Aleksandra Ingebretsen

Skuespiller