Klimalandskampen

I 2011 havnet Earth Hour under EM-kvalifiseringskampen mellom Norge og Danmark

1780 9436d original
2797 583b8 original
3732 59dcc original

I 2011 havnet Earth Hour under EM-kvalifiseringskampen mellom Norge og Danmark.

IKEA var WWFs samarbeidspartner under Earth Hour, og ønsket å bruke fotballkampen for å nå ut til enda flere med Earth Hour-budskapet på en måte som skapte stolthet og begeistring blant medarbeidere og kunder.

Løsningen ble klimalandskampen mellom Norge og Danmark, som oppfordret folk til å slukke lyset for Norge og klimaet og knuse danskene i to landskamper på en gang. Det samme budskapet ble tatt ut i Danmark, med motsatt nasjonalt fortegn.

For å skape bredt engasjement involverte vi de to viktigste personene i Norge når det kommer til fotball og miljø. Egil ”Drillo” Olsen, Norges landslagssjef, og Erik Solheim, miljø- og utviklingsminister, utfordret danskene til å delta i klimalandskampen og se kampen i mørket.

Utfordringen fikk stor oppmerksomhet, som vi utnyttet til å få oppmerksomhet i Danmark, der Morten Olsen, danskenes landslagssjef og den danske miljøvernministeren tok utfordringen.

Klimalandskampen var i gang, og ble videreført gjennom et bredt spekter av aktiviteter mot medarbeidere, kunder og publikum.

Norge vant klimalandskampen mot Danmark,. Den viktigste seierherren ble imidlertid Earth Hour. Hele 1,9 millioner nordmenn slukket lyset for klimaet, men også IKEA fikk resultater i form av økt salg, styrket omdømme og mer motiverte medarbeidere.

Involverte byråer

75568 43544 original

Trigger Oslo