










På skiltet over inngangsdøren står det «Matbutikken», men inne i lokalet på Alexander Kiellands Plass er det lite som minner om en vanlig dagligvarebutikk. Her er handlevogner byttet ut med barnevogner, og kasser og køer byttet ut med dinosaurer og romskip. Butikken er et lekeland, hvor barn kan leke mens foreldrene handler over en kopp kaffe. Matvarene får man levert hjem, eller de kan plukkes opp som ved et vanlig hentepunkt.
– Det kunne vært et galleri, det kunne vært en tennishall, det ble et lekeland. Når Kolonial.no som en heldigital aktør skal gjøre noe fysisk, har vi helt andre spilleregler enn de tradisjonelle dagligvarebutikkene. Det er kun fantasien som setter grenser, og derfor spurte vi også de mest nytenkende menneskene vi kunne komme på om hjelp. Barn er fremtidens handlere, så vi synes det var interessant å høre hvordan de mener fremtidens butikk burde se ut. Resultatet taler for seg selv, og kanskje er det også et blikk inn i fremtiden, sier markedssjef i Kolonial.no, Mats André Kristiansen.
– Vi vet at handleopplevelsen vil bli annerledes i fremtiden. Den er allerede annerledes. I dag kan alt i prinsippet være en butikk, da du kan handle hvor som helst og når som helst gjennom tjenester som Kolonial.no. Matbutikken er et sted hvor alle kan komme innom og oppleve hvor behagelig det faktisk kan være å gjøre hverdagshandelen – også med små barn på slep, sier kreatørene Jens Petter Aarhus og Hallvard Fjeldbraaten i Anorak.
Involverte byråer

Anorak
Bold Scandinavia Grafisk design
Molberger Art direction og eksponeringsdesign
Fantefilm Filmproduksjon

Hocus Focus Etterarbeid
Andre involverte
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2017 Stunt/Event
-
Gullblyanten 2017 Utendørs/Omgivelser