Konkurrenter går sammen om omdømme- og rekrutteringskampanje

Norge har behov for mer enn 5000 nye revisorer i løpet av de neste fem årene. Nå samarbeider konkurrentene PWC, Deloitte, EY, KPMG, og BDO for første gang om et felles konsept for å tiltrekke unge talenter til bransjen.

COVER DNR

Etterspørselen etter revisortjenester er stor, men søkertallene til revisorutdanningen har gått drastisk ned, og det samme har søknader til de ledige stillingene.

– De fem store revisjonsselskapene har alene behov for flere tusen revisorer for å dekke behovet for nyansettelser de neste fem årene. Så hovedmålet på sikt er naturligvis å tiltrekke enda flere talenter til bransjen. Men dersom vi skal lykkes med ambisiøse rekrutteringsmål må vi først vise folk verdien av revisjon, sier Karen Kvalevåg, administrerende direktør i Revisorforeningen.

En landsdekkende undersøkelse avdekket kunnskapshull hos det norske folk. Få vet hva en revisor faktisk gjør og hvorfor samfunnet trenger revisorer. Derfor har det som startet med et rekrutteringsbehov blitt omdirigert til en omdømmekampanje som skal endre folks syn på revisoryrket til å stemme med virkeligheten.

– Over halvparten av befolkningen tror yrket er kjedelig mens de som jobber i yrket beskriver en typisk revisor som sosial, smart, nysgjerrig og utadvendt. På mange måter representerer revisorene samfunnets tillitsgarantister – de bidrar til bygge og bevare i samfunnet. Mange vet at revisor er samfunnsnyttig, men alt for få ville anbefale andre å bli revisor. Derfor vi først nødt å til å endre folks oppfatning av revisorrollen, sier kommunikasjons- og strategidirektør Cathrine Torp i Revisorforeningen.

Langsiktig perspektiv

Å bygge ny anerkjennelse og attraktivitet for revisoryrket er ikke gjort på ett år, så vi har lagt en treårig plan for dette arbeidet, forklarer seniorrådgiver Pål Drage i GK.

– Allerede etter første puls, så vi signifikante positive endringer på oppfatning og anerkjennelse av yrket, som gjør oss trygge på konseptet og planen som er lagt. Konseptet og kreative løsninger tar tak i undersøkelser som peker på at svært mange forbrukere (91 %) sier de ønsker merkevarer som kommuniserer med humor, mens 95 % av ledere sier de er redde for å bruke humor i sin dialog med kundene. Dette er et interessant gap. Vi ønsker å tilføre litt ufarliggjøring og lun humor i kommunikasjon, og kanskje er dette spesielt viktig for Revisorforeningen, for å bidra til å endre oppfatninger over tid, sier Drage.

DNR jobb1
DNR jobb2
DNR jobb3
DNR jobb4

«Alle hadde hatt godt av en revisor iblant»

– Både nettet og verden ellers er full av eksempler på situasjoner der noen kunne trengt litt ekstra kontroll og veiledning. Det lot vi oss inspirere av da vi laget kampanjen, avslutter Ole Henrik Stubberud, kreativ leder i GK.

I første omgang går nå kampanjen tungt utendørs i de største byene i Norge, kombinert med film, riksdekkende og regionale printannonser, samt digitale kanaler/SoMe. Dette i samspill med PR, innhold til egne kanaler, samt egne initiativ fra revisjonshusene, både små og store medlemmer.

Involverte byråer

55007 d2ec6 original
Geelmuyden Kiese
H

Hans Geelmuyden

Rådgiver

T

Trine Bøe Jacobsen

Prosjektleder

L

Lene Slaatrem-Hammer

Prosjektleder

G

Glenn Ruben Carlsen

Kreatør og ferdiggjører

R

Ronny Donberg

Kreatør og ferdiggjører

T

Trym Haakon Andenes Blaauw

Innsikt

81030 59ee2 original

Publicis Starcom Mediebyrå

Oslo Assembly Filmproduksjon

Tinagent logo

Tinagent Fotoagentur

Andre involverte

K

Karen Kvalevåg

Adm.direktør i Revisorforeningen

C

Cathrine Torp

Kommunikasjons- og strategidirektør  i Revisorforeningen

S

Stephen Bråthen

Kommunikasjonssjef  i Revisorforeningen