Kort og godt

Den nye visuelle profilen til sh–rt. er enkel og leken. Akkurat som forumet den representerer.

96105 c19d7 original
96103 d1bd6 original
96102 2a102 original
96108 af5a4 original
96109 3067e original
96110 51043 original
96111 5f23f original
96112 41ec9 original

Etter kun to runder med fullsatt sal har sh–rt. rukket å etablere seg som et populært og spennende designforum i Oslo. I løpet av den drøye timen hver sh–rt. varer får publikum servert en håndfull ti minutters-presentasjoner av ulike kreative fagpersoner som løfter frem nye måter å tenke innovasjon og design på.

sh–rt. sin visuelle profil og logo er designet av TRY Apt. Kreativ leder Nicklas Hellborg sier at til grunn for utviklingen ligger innsikten om at designere har en tendens til å tenke stort og omfattende.

Music: Dusty Dots - Upright T-Rex Music

– Vi har lett for å tenke vidløftige ideer og detaljerte løsningsforslag når vi skal løse en brief. I mange tilfeller er det riktig å tenke bredt og stort, men det kan også bidra til at resultatet skaper en unødvendig distanse til publikum. Formatet sh–rt. handler om å inspirere folk og ha lav terskel for å tørre å tenke annerledes. Derfor var det viktig at den visuelle profilen speilet det enkle og lekne som bor i dette. Fordi det er gøy å gjøre noe nytt, og det trenger ikke å være så fancy, sier Hellborg, og legger til at typografien fanger opp nettopp det.

– Liten forbokstav sier noe om det uhøytidelige ved sh–rt., akkurat som talestreken som erstatter o-en signaliserer at ting alltid kan gjøres kortere og enklere. Punktum.

Hellborg understreker at det også var viktig at sh-rt. sin visuelle profil gir tilstrekkelig luft til og ikke kjemper om oppmerksomheten med andre sine visuelle prosjekter ved annonsering i sosiale medier.

– Resultatet er en visuell profil som er åpen og imøtekommende overfor alle typer design, layout og formspråk. Vi som jobber med motion- og digital design gjør det fordi vi får utløp for egen kreativitet. Utfra responsen på eventet og profilen opplever jeg at sh-rt.-profilen lykkes i å kommunisere nettopp dette, sier Hellborg.


Arbeidsgruppen i sh–rt. består av Nicklas Hellborg, Kim Holm, Magnus Bergman, Victoria Karlsson og Sigurd Kristiansen. Takk til Katinka Lund Bergskaug og Grafill Animasjon & Motion Design.