Kortreist mote for SMFB

Tidligere denne måneden ble det kjent at en stor gruppe franchisetakere løsriver seg fra Voice Norge. Blant dem er Bjørn Eliassen i Florø som med sine ni butikker starter Vestlandets største kleskjede på egen kjøl.

01
02
04
05
06

– Det var tydelig for oss at vi hadde ulikt syn på hvordan butikkene skulle utvikle seg, sier Bjørn Eliassen. – Når vi nå får muligheten til å rendyrke konseptet vårt er vi styrket i troen på at vi kan utvikle noe markedet her på Vestlandet trenger. Vi har tross alt drevet varehandel her siden 1854, så vi kjenner jo markedet vårt relativt godt.

– Vi ønsker å tilby en miks av sterke internasjonale og norske merkevarer, sier Hilde Eliassen, som representerer neste generasjon eiere i familieselskapet. – Derfor synes vi å gjøre en vri på det engelske ordet «early», hvor E og A skiftet plass, ga et interessant skriftbilde. Ved å gi navnetrekket en enkel form skapes det rom for at «feilen» blir godt synlig og skaper oppmerksomhet til navnet.

– Vi ønsker ikke å ekskludere noen, men er opptatt av at alle skal kunne føle seg hjemme hos oss og nyte varige produkter av høy kvalitet, enten de er bytryner, en bonde, fisker eller fjellgeit, ler hun. – Det var derfor helt naturlig for oss å rekruttere helt vanlige mennesker fra Vestlandet som modeller til det første fotoopptaket vårt. Opptaket ble gjort av et lokalt team i Ålesund. Det eneste vi importerte var byrået som hjalp oss med rebrandingen. Men med deres lange erfaring fra å jobbe med merkevarer og selskap langs kysten her, kan vi stå inne for å oppsøke hjelp fra Østlandet, sier Hilde Eliassen.

– Selv om vi har mye erfaring fra å ha jobbet med mote og lifestyle branding, var dette et annerledes prosjekt. En oppdragsgiver som våger å tenke nytt i en kategori hvor alle som oftest går i flokk, sier Oscar Michaelsen i SMFB. – For det første var det befriende å jobbe med en konseptuell ide i bunn. Men også løsningen om å bryte med å caste proffe modeller, til fordel for å bruke helt vanlige folk. At det finnes proffe produksjonsmiljøer i Ålesund visste vi fra å ha jobbet med selskaper som Stokke, Devold og Slettvoll blant andre.

– Det skal virkelig bli spennende å følge Aerly fremover, avslutter han.

Andre involverte

S

Sissel Fylling

Hår&Make / Styling