KPMG og Alpinlandslaget utfordrer FIS for å endre verdenscupen
KPMG er sponsor for Alpinlandslaget. Som en del av samarbeidet ønsket KPMG å aktivere sponsoratet mer internt og i merkevarebyggende aktiviteter, utover ren logoeksponering. Hvordan kunne KPMG styrke posisjonen i markedet gjennom aktiv bruk av sponsoratet i kommunikasjon, både for å bygge intern stolthet og for å bygge en mer samfunnsorientert merkevare? Svaret lå i et felles engasjement for bærekraft, for en sport som virkelig merker klimaendringene på kroppen. Initiativ og idé bak prosjektet og kampanjen «Change the Course» er utviklet og produsert av POL.
Aktuelt byrå
POL
– Alpint som idrett er truet av klimaendringer. Vi er i en alvorlig situasjon. Det er ganske tydelig at noe skjer, og alle vi idrettsutøvere kan se og føle konsekvensene allerede. Vi kan ikke tulle rundt lenger. Vi må få noe til å skje nå. Faktisk i går, sier Aleksander Aamodt Kilde.
En rennkalender til besvær
Sesongen 2023/24 var en av de verste sesongene for verdenscupen i alpint. 22 % av alle løp ble avlyst på grunn av varmere klima og dårlige værforhold. Gjennom data fra landslaget og samtaler med utøverne, så bærekraftseksperter i KPMG hvordan rennkalenderen bidrar til enormt mye reising for alle landslag i sesong, og hvordan den tvinger utøverne til å reise langt for å finne snø i sesongoppkjøringen. Denne reiseruta er ikke bærekraftig, verken for utøverne eller klima. Idretten må altså endre kurs.
Dette var starten på et omfattende arbeid med å samle inn data, intervjue utøvere og støtteapparat, se på ulike muligheter og løsninger. Alt samlet i en unik klimarapport – «Change the Course – for a better world cup» – som bl.a. foreslår en ny verdenscupkalender for å redde sporten.
– I KPMG tenker vi bærekraft i alt vi gjør. Som en del av sponsorsamarbeidet med Alpinlandslaget ønsket vi å bruke vår kompetanse til å bidra til faktisk endring. Det har skapt stort engasjement internt og hos utøverne, og endt opp i en klimarapport som faktisk kan endre alpinsporten til det bedre. Det er én anbefaling som ble tydelig i arbeidet, og som er viktigere enn resten – å arrangere verdenscupen mer effektivt. Mer spesifikt betyr dette å arrangere renn i såkalte «Tours» geografisk, slik at idrettsutøvere ikke trenger å reise så mye frem og tilbake. Dette vil spare opptil 29 % av dagens klimagassutslipp. Å gjøre disse justeringene til verdenscupkalenderen er det som virkelig må gjøres, sier Kia Klavenes i KPMG ESG Advisory & Assurance.
Utfordrer FIS
Change the Course er en setning med flere betydninger. Vi må alle endre kurs for å redde klima. FIS må endre retning på sine beslutninger. Og vi må sette en ny «løype» for rennkalenderen. Rapporten ble lansert av utøverne under sesongavslutningen i Saalbach, og sendt direkte til sjefen i FIS med en tydelig oppfordring til endring.
– Etter at vi sendte rapporten til FIS har vi hatt flere møter med dem, og dette er allerede på bordet. Vi ønsker å gjøre det til et felles mål for FIS og hver nasjon å gjøre noe med vår påvirkning på klimaet og vi viser at sponsorsamarbeid faktisk kan være med på å gjøre en forskjell. Det virkelige arbeidet gjenstår, men jeg tror dette er starten på noe som kommer til å skje ganske raskt. Om noen år tror jeg vi ser en reell forskjell, sier Claus Ryste, Sportsdirektør for Alpint i Norges Skiforbund.
Mer enn en kampanje
Change the Course har vært et samarbeidsprosjekt fra start til slutt mellom POL, KPMG og Alpinlandslaget, og engasjert bredt internt hos både KPMG og Alpinlandslaget.
– Av og til dukker det opp idéer som gjerne er så store at man dropper å i det hele tatt presentere dem. Men denne gangen valgte vi å gjøre nettopp det, og heldigvis var gjengen i KPMG og Alpinlandslaget helt med fra start. Og vi har ikke satt oss små mål heller, for vi SKAL endre måten verdenscupen gjennomføres i fremtiden. Ikke fordi det er så veldig enkelt å gjøre, men fordi vi er nødt. Så «Change the Course» stopper ikke med denne pressemeldingen, men er heller starten på et initiativ vi håper flere vil være med å sloss for, sier Sindre Johnstad og Thorbjørn Ruud, kreatørene bak ideen.
Her kan du lese rapporten som er utgangspunktet for ideen.
Involverte byråer
Maria Normann
Prosjektleder
Shirin Marlene Pakzamir
Prosjektleder
Benjamin Rodgers
Design
Fredrik Hinsch
Fotograf
Robin Barstow
Lyddesign
Andre involverte
Mads Mehus
Fotograf (Alpinlandslaget)
Eivind Archer
Innsikt og rapport, KPMG
Kenisha Johnson
Innsikt og rapport, KPMG