Kjendisfilmer skal få flere unge til legen
#sjekkdeg skal gjøre at flere unngår livmorhalskreft. Kreftforeningen og Det Nye har laget ni filmer med profilerte kvinner for å få unge til å ta celleprøve.
Aktuelt byrå
Kreftforeningen
Tallene på unge kvinner som sjekker seg har sunket dramatisk de siste årene. Samtidig som flere unge under 40 år får livmorhalskreft. Det vil Kreftforeningen og Det Nye gjøre noe med. Kampanjen #sjekkdeg skal først og fremst få flere unge jenter i målgruppen 25-35 år til å sjekke seg hvert tredje år for celleforandringer.
En viktig del av kampanjen er produksjonen av totalt ni filmer med profilerte kvinner. Hovedfilmen er med Jenny Skavlan, Cecilie Steinmann Neess og Ezinne Okparaebo. Filmen bruker ironi med direkte oppfordring til jenter om å ta celleprøve.
I tillegg er det laget 8 korte 15-sekunders filmer. Her gir ambassadører sine grunner til å ta en celleprøve. Filmene legger vekt på livsglede og har en dokumentarisk stil for å skape nære korte portretter. Foran kamera i disse filmene har vi fått med oss: Tone Damli, Katarina Flatland, Gitte Witt, Line Elvsåshagen, Siri Tollerød, Billie Van, Julie Strømsvåg og Alexandra Joner.
Filmene er utviklet internt i Kreftforeningen med et tett samarbeid med Det Nye. Filmene er produsert og regissert av Igor Devold i Kreftforeningen, og vil bli vist på 85 kinoer rundt om i landet, diverse nettsteder i tillegg til sosiale medier.
– Det er viktig at vi, som når ut til en så stor gruppe unge kvinner, tar ansvar og setter fokus på temaer som betyr noe for dem. Dette budskapet er livsviktig og kan lett gjøres noe med. Vi er helt i ekstase over responsen sjekkdeg-kampanjen har fått i sosiale medier. Fem dager inn i kampanjeperioden har over 1.7 millioner fått med seg den. Det er rørende, fint, og nydelig å se på. Nå håper jeg bare at budskapet fører til handling, sier digitalansvarlig i Det Nye, Sofia Storhaug.
Involverte byråer
Kreftforeningen
Det Nye Initiativtaker til kampanjen
Storyline Studios Bildeetterarbeid og online
Molte Lydetterarbeid