En sjangerfri identitet for Kulturhuset i Bergen

– Lovløshet og generativt teknologi skaper nye rammer for hva design er og kan være, sier Thomas Birkeland i Reklamekollektivet.

Bergen er en by fullspekket av kreative krefter og i 2021 åpnet endelig dørene til Kulturhuset i Bergen. Prosjektet ble unnfanget med et ønske om å skape et samlingssted laget etter samme modell som søsterinstitusjonen Kulturhuset i Oslo. Huset, med sine 3500 kvadratmeter, har tidligere vært alt fra hestestall til byens største boktrykkeri. Tre scener, tre barer, restaurant, galleri, møtelokaler, kontorer og en stor takhage med servering.

02 Slider
03 Slider
04 Slider
05 Slider
06 Slider
07 Slider
08 Slider
09 Slider

Som en nyskapende plattform hvor man opplever alt fra kultur, musikk og debatt, til mat og underholdning, er Kulturhuset i Bergen et sted som berører alle sansene våre og hele følelsesspekteret vårt. Et sted vi opplever og observerer, tar til oss informasjon i alle former og utvikler oss som mennesker. Det visuelle konseptet gjenspeiler denne menneskelige utviklingen.

Ved å ta i bruk teknologiske verktøy har vi laget et generativt designsystem. En 100% fri og uventet identitet som påvirkes av lyd – kjernen i innholdet vårt. En identitet som berikes i takt med publikum. Fra rolig brunsj til en rørende utstilling, opera og rave. Identiteten har rom for enhver emosjon.

– Denne lekne interaktiviteten inviterer til samspill i utallige kombinasjoner og utfordrer rollen vår som designer, sier Vilde Moen Hudson i Reklamekollektivet.

Resultatet er en nyskapende, distruptiv og sjangerfri visuell identitet som stadig beriker oss med originale kombinasjoner.

Involverte byråer

Apriil profilbilde

Apriil Reklame

Utmerkelser

  • Gullblyanten 2021 Identitet