Kunnskap gjør deg sterk
Veiledningstjenester for ungdom rapporterer om en økning i antall unge som tar kontakt med spørsmål om anabole steroider. Circus Reklame og Design har i år laget en kampanje rettet mot ungdom.
Aktuelt byrå
Circus Reklame og Design
Debutalderen for bruk av steroider er i gjennomsnitt på 21,5 år, men Christine Wisløff, spesialsykepleier og leder for Steroideprosjektet* ved Oslo Universitetssykehus, forteller at gutter helt ned i 12-års alderen tar kontakt og viser interesse for steroider.
– Ikke alle ungdommer kan nok om anabole steroider, internett blir ofte deres leksikon. Men informasjonen de finner der er av ymse kvalitet. Kommersielle aktører fremsnakker midlenes fordeler og alvorlige bivirkninger dysses ofte ned, legger kreatør Astri Horn Eriksen til.
Steroidelab inviterte derfor Helsebror til å ta praten med en ungdomsgjeng for å gi trygge svar på alt fra spørsmål som «Får jeg liten tiss av å bole?» til «Kan man få kviser av det?». Kampanjen består av et knippe annonser med spørsmål fra ungdom, som rutes inn til nettsiden og besvares av Helsebror.
– Parallelt har det blitt laget informasjonsmateriell til helsepersonell og skoler, slik at vi kan øke kunnskapen lokalt og gi de unge et enda bedre behandlingstilbud der de bor, sier Wisløff.
Circus har også gitt nettsiden en real oppdatering med nytt design, se kampanjen her.
*Steroideprosjektet er et nasjonalt behandlings- og kunnskapsutviklingsprosjekt som jobber med flere forskningsprosjekter og arbeider for at brukere av anabole steroider skal få riktig behandling.
Involverte byråer
Ina (Christina) Ness
Rådgiver / prosjektleder
Asle Tostrup
Grafisk designer
Rewind Media Produksjonsselskap
Andre involverte
Christine Wisløff
Ansvarlig hos kunde
Marie Lindvik Jørstad
Ansvarlig hos kunde