Kvinnelandslaget får navnet de fortjener

DNB tar et oppgjør med fortegnet til et av de beste landslagene i verden.

Kvinnelandslaget

DNB har inngått en omfattende sponsoravtale med NFF og kvinnelandslaget i fotball. For å fortelle om satsningen har de teamet opp med landslagskaptein Maren Mjelde. I den nye filmen signert TRY tar hun et kraftig oppgjør med fordommer kvinnelige fotballspillere har fått møte, med utsagn som «Ikke er det kvinner, og ikke er det fotball» og «Nå skal kvinnfolk spille et spill for menn». Alle uttalelsene er ekte og hentet frem av landslagsspillerne selv.

– Det var viktig for oss å synliggjøre akkurat hvor bratt motbakke kvinnelige fotballspillere spiller i. Det har heldigvis skjedd store fremskritt, men tross den utrolige prestasjonen og resultatene landslaget viser, er det fremdeles mange skjevheter igjen å rette opp i, sier kreativ leder i DNB, Mette Olsen.

Overveldende mottagelse

Filmen hadde nylig premiere og responsen fra både fotballspillere og tilskuere har vært overveldende positiv.

– Det er veldig gøy å se hvor godt filmen er tatt i mot, og hva den betyr for kvinnelige spillere. Ved å knuse fordommene om sporten i beste sendetid håper vi den vil bidra til å endre utdaterte holdninger, forteller kreatørteamet Caroline Riis og Eirik Sørensen.

Samarbeidet mellom DNB og NFF er et ledd i bankens satsing på kvinner under paraplyen #huninvesterer. – Vi har sett at det også i sponsmarkedet er store økonomiske ulikheter, hvor kvinnene historisk har kommet skjevt ut. Sammen med landslaget og NFF skal vi styrke satsingen på fotball og kvinner nasjonalt og bidra til å jevne ut forskjellene som fortsatt er gjeldene, avslutter Aina Lemoen Lunde, markedsdirektør i DNB.

Involverte byråer

Motion Blur Filmproduksjon
N

Niels Windfeldt

Regissør

L

Lasse Nyhaugen

Regissør

H

Henrik Pedersen

Klipper

K

Ketil Jansen

Musikk

Gimpville logo

Gimpville VFX

Andre involverte

M

Mette K. Olsen

Kreativ leder DNB