Kvinner bare syter

Provoserende print skal bidra til at flere kvinner får riktig behandling.

Gatefold 1
Gatefold 2
Gatefold 3

Kvinnehelse er ikke bare et underkommunisert tema, det er stort kunnskapshull i norsk helsevesen. Kvinnehelse blir knapt forsket på, så og si all annen medisinsk forskning bruker mannen som norm, og tematikken har generelt lav status. Det betyr i praksis at kvinner blant annet har endometriose i gjennomsnitt 7,5 år før de blir diagnostisert og får behandling. Det betyr at kvinner går med smerter eller sykdom over lengre tid uten å få hjelp, sammenlignet med menn.

– Et sterkt engasjement for kvinners helse

Nimoklinikken – en privat helseklinikk spesialisert på kvinnehelse, har et genuint ønske om å hjelpe disse kvinnene.

– Nimoklinikken er en veldig spennende kunde med store ambisjoner og et sterkt engasjement for kvinners helse. For å nå ut til målgruppen gjorde vi grundig innsikt og analyse før vi startet den kreative prosessen. Vi måtte lage en kampanje som utfordret, fanget oppmerksomheten og samtidig være smarte med distribusjonen, forteller kundeansvarlig i GK, Geiro Harnes.

– Målgruppen kvinner-som-har-hatt-smerter-eller-sykdom-over-en-lengre-periode-uten-å få-riktig-behandling, er en relativt nisjete målgruppe, som også er vanskelig å identifisere og målrette budskap mot. Men vi vet at de er overrepresentert hos diverse helseklinikker og på fastlegekontorer, nettopp fordi de aldri får riktig hjelp. Så for å nå dem med budskapet rykket vi inn print-annonser i KK, Tara og Dagbladet Magasinet – typiske magasiner som ligger tilgjengelig på venteværelser hos fastlegen, forteller det kreative teamet bak annonsen, Erik G. Lysø og Øystein Vik.

Måtte lese seg kraftig opp

Det er ikke bare store kunnskapshull rundt tematikken i helsevesenet, også det kreative teamet hos Geelmuyden Kiese var nødt til å lese seg kraftig opp.

– Det er både flaut og litt trist, men vi hadde vel knapt hørt ordet kvinnehelse før vi begynte å jobbe med Nimoklinikken. Kunden innrømmet på et tidspunkt at hun var skeptisk til at to menn skulle løse kommunikasjonsoppgaven. Vi delte hennes skepsis fullt ut, for å være ærlig.

Gründer og gynekolog Nina Willumsen ved Nimoklinikken er imidlertid full av lovord.

– Vi har prøvd flere kommunikasjonsbyråer, men GK er de eneste som faktisk har forstått oss. Teamet har inspirert oss, lært oss masse og laget en kjempefin kampanje for kvinnehelse! Vi gleder oss til fortsettelsen!

Kampanjen gikk live denne uken og i skrivende stund har antall henvendelser økt med over 100 %.

Involverte byråer

55007 d2ec6 original
Geelmuyden Kiese
I

Ingvild B. C. Selliaas

Art Director

G

Geiro Harnes

Kundeansvarlig

T

Tonje Hisdal Johannessen

Rådgiver

J

Julie Hermine Bianca Tveiten

Digital rådgiver

R

Ronny Donberg

Ferdiggjører

M

Martin Langaas

Rådgiver