Land of opportunity

Los & Co med minnerike, nye filmer for Innovasjon Norge.

Leasure

Norge og norsk næringsliv har som mål å bli kjent internasjonalt som en pioner på bærekraftige løsninger.

– For norsk reiseliv ligger det et stort og uutnyttet potensial i å vise frem hvordan bærekraft gir unike opplevelser, forteller Frode Aasheim, leder for B2B i Innovasjon Norge reiseliv.

Los & Co fikk i oppgave å lage fire filmer mot det profesjonelle markedet, altså arrangører av turer og konferanser. Innovasjon Norge fokuserer på fire forretningsområder innen sitt B2B-arbeid – leisure, MICE (meetings, incentive, conferences & conventions), kongress og arrangement – og kravene som stilles til norske reisemål kan være svært ulike. Bærekraft er viktig for alle, men hva betyr det i praksis?

– Norge er kjent for nydelig natur. Det er ikke nok til at organisasjoner og bedrifter legger sine arrangementer til Norge. For at bærekraft skal være et konkurransefortrinn, må det være konkret og relevant for turen jeg eller bedriften skal ta, eller arrangementet jeg skal legge dit, forteller Harald Seip i Los & Co

– Alle er enige om at bærekraft er viktig, men det høres helt ærlig ikke ut som oppskriften på en spennende ferie eller konferanse. Hva betyr bærekraft for arrangører av reiser? Er det bare begrensninger? Vi bestemte oss for å snu på det og se på bærekraft som en mulighet til å skape unike reiseminner, forteller tekstforfatter Karl Nystøyl. – Ideen tar utgangspunkt i at minner vi har blir til bruddstykker, som vi setter sammen på vår helt egne måte, uavhengig av hva som faktisk skjedde. Vi har latt oss inspirere av teknikken Røyksopp brukte i musikkvideoen «Eple» [regi: Thomas Hilland, 2003], hvor utgangspunktet er bilder i stedet for filmklipp.

Filmene har en felles rammefortelling, men med ulike klipp tilpasset hvert forretningsområde og skal brukes på konferanser, messer og møter. Her ser vi filmene som er rettet mot «Leisure» og «MICE»-markedet:

«Leisure»
«MICE»

Andre involverte

F

Frode Aasheim

Leder B2B, Innovasjon Norge reiseliv