Lanserer «Bær norsk» for å løfte frem norske merker

Denne uka lanserte Norwegian Fashion Hub et nytt initiativ for å gjøre nordmenn bedre kjent med norsk mote, og å velge norsk hvis man først trenger noe nytt til garderoben. Trigger Oslo står bak konsept og gjennomføring, We Oslo har designet merket.

Bær norsk (www.bærnorsk.no) skal bidra til at norsk motedesign gjøres mer tilgjengelig, ved å samle dem og løfte dem frem i en felles plattform. Selvet merket skal gjøre det lett å kjenne igjen hva som er norsk, som igjen gjør det enklere å velge norsk.

– Vi har troen på at mange forbrukere ønsker å bære norsk design. Bransjen har perfeksjonert kunsten å skape plagg som både ser bra ut og føles bra å ha på, og som er tilpasset livet i Norge. Og akkurat nå er det spesielt viktig å støtte den norske motebransjen, så vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig, sier daglig leder av Norwegian Fashion Hub, Elin Kathrine Saunes.

Elin Kathrine Saunes

– Ved å støtte norsk mote bidrar du til å utvikle og støtte lokalt næringsliv, som igjen fører til økt verdiskapning, arbeidsplasser og skatteinntekter for staten, sier Elin Kathrine Saunes i Norwegian Fashion Hub.

Flere kjente designere på listen

Hippi Grace, Cathrine Hammel og Iben er blant de 22 merkevarene som foreløpig er en del av initiativet. Målet er å øke til enda flere. På nettsiden bærnorsk.no kan du få oversikt over merkevarene og lese mer om Bær norsk-initiativet. Det er Trigger som står bak ideen og konseptet som har blitt gjennomført og er klar for lansering på uhyre kort tid.

– Den norske motebransjen er en gjeng med utrolig dyktige folk med lidenskap for det de driver med. Her er det snakk om virkelig høy kvalitet og håndverk som ikke er skapt for eliten, men for oss som lever det virkelige livet. Det er veldig gøy å se hvordan den avslappete «scandi cool»- estetikken har markert seg stadig mer på den internasjonale motescenen. Norsk mote fortjener å bli heiet på. Så «bær norsk», oppfordrer kreatørene Magdalena Kamøy og Eystein Norderval i Trigger.

DSCF0552 Low Res
«Bær norsk», oppfordrer kreatørene Eystein Norderval og Magdalena Kamøy i Trigger.

Kampanjen består foreløpig av en nettside som beskriver initiativet, et grafisk emblem som alle medlemmer kan bruke i sin kommunikasjon, samarbeid med influencere, og et digitalt some-løp. Ambisjonen er at #bærnorsk etterhvert blir synlig ut i butikkene, nettbutikkene og at flere nordmenn blir mer bevisst hvilke plagg de velger å bære. På sikt ønsker Norwegian Fashion Hub få med flere aktører og kunne jobbe videre med å løfte frem norsk mote ytterligere også i relevante salgskanaler.

Full stopp i bransjen

Koronaepidemien har gått hardt utover mange norske småbedrifter. De fleste av Norwegian Fashion Hubs 49 medlemmer har måttet permittere mange av sine ansatte, og et foreløpig estimat tyder på at omsetningssvikten ligger på mellom 45 og 90 prosent.

Dette kommer etter jevn vekst i bransjen de siste årene. Norwegian Fashion Hubs medlemmer alene omsatte totalt for 1.037.738.000 kroner i 2018. Nå står vi står flere designere i fare for å miste næringsgrunnlaget sitt. Saunes understreker at initiativet også vil finnes uavhengig av koronaepidemien, men at forbrukermakten gjør seg ekstra gjeldende nå. De ønsker å jobbe videre med dette slik at flere også får opp øynene for norsk mote i fremtiden.

– Ved å støtte norsk mote bidrar du til å utvikle og støtte lokalt næringsliv, som igjen fører til økt verdiskapning, arbeidsplasser og skatteinntekter for staten. Kanskje du ikke skal kjøpe noe i det hele tatt, men om du først trenger noe nytt: bær norsk, oppfordrer hun.

Trigger Oslo står bak konsept og gjennomføring, We Oslo har designet merket.