At sement-industrien står for store deler av de globale karbonutslippene, er noe kanskje ikke alle vet. Totalt sett kan vi regne at mellom 5-7 prosent av de totale CO2-utslippene kommer fra sement-produksjon.
Heidelberg Materials er Norges største leverandør av sement, og står for nesten 80 prosent av all sement i det norske markedet. På verdensbasis er selskapet verdens fjerde største sement- og ferdigbetong-produsent og verdens største produsent av tilslag (pukk og grus).
Viktig løfte til datteren!
Da Per Brevik, daværende direktør for bærekraft i Heidelberg Materials, og noen kollegaer, for nesten 15 år siden presenterte idéen om at han ønsket å bygge et karbonfangst-anlegg ved sementfabrikken deres i Brevik, var det få som tok dem helt på alvor. Sementindustrien slipper ut store mengder CO2, og det er ikke på sikt mulig å bare skyve problemet under teppet. Industrien må selv ta ansvar for egen sektor, og det å bli med og løse ingeniør-utfordringer som ingen noen sinne har løst før motiverte! Han ønsket å bidra til en bedre og grønnere fremtid for kommende generasjoner.
– For mange år siden hadde jeg en «livat» diskusjon med datteren min, for hun mente at sement-industrien mer eller mindre burde legges ned. Da lovte jeg henne at så lenge jeg jobber med sement, så skal jeg gjøre mitt til at vi er helt i front når det gjelder teknologisk utvikling og reduksjon av CO2-utslippene, forteller Per engasjert.
– Vi var muligens litt sprø da vi starta. Naboer, myndigheter, universiteter og forskning syntes kanskje vi var litt vel optimistiske og naive i begynnelsen, fortsetter Per Brevik.
Sammen med Aker Carbon Capture er karbonfangst-anlegget i Brevik i ferd med å blitt en realitet, og produksjonen av verdens første karbonfangst-sement vil starte mot slutten av 2025.
– Vi ønsket å markere en viktig milepæl og forberede markedet på produktet vi lanserer, og er stolte av å avduke!, forteller kommunikasjons-sjef for Nord-Europa, Emma Sjöberg.
– Inspirert av historien til Per, ønsket vi å ikke bare lansere dette som en pressemelding eller en teknisk informasjonsfilm, men på en måte som kobler med de dypere verdiene og motivasjonene som ligger i bunn. Vi tok derfor kontakt med Sølvrev, som har laget rebranding-film for oss tidligere, for å lage en film som presenterer den nye sementen, spiller på følelser i kommunikasjonen, og er tilpasset et nordisk publikum.
Filmen ble lansert både på svensk, norsk og engelsk.
Involverte byråer
Involverte
Thomas Bjørnstad
B-foto
Doan M. Nguyen
Gaffer
Lars Anderssen
Best boy
Bengt Simonsen
Best boy
Mari Ørstavik
Produksjonskoordinator
Sander Van Wijk
Grade
Magnus Olsen
VFX
Erik Teigland
VFX
Emma Sjöberg
Prosjektansvarlig Heidelberg Materials
Tor Halvorsrud
Prosjektansvarlig Heidelberg Materials
Ada Ruud Saltnes
Prosjektkoordinator Heidelberg Materials